Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av majsan55
"Inloppsrör Tryckgivarkrets Område-/Prestandafel"
Någon som har en aning om vad detta betyder o vari felet på bilen består?
Undrar även om det finns någon manual för felkoder någonstans?
Mvh
Användarvisningsbild
av wissel
Vilken felkod har du ?
Med vilken OBD läsare ?
:D :D
av majsan55
Bilen signalera "Motorsystem. Service erfodras".
Vid läsning hos vår lokale bilmek kommer felmeddelandet i mitt första inlägg upp.
Vet ej vad han har för läsare men han säjer att han har samma som volvoverkstäderna har..
Användarvisningsbild
av wissel
felkoderna kommer alltid i Bokstäver + siffror typ ECM 2221 eller något åt det hållet.....eller typ LPG0108 eller ......
Dessa koder kommer från Volvo, sedan finns det andra läsare som ger andra kombinationer, vore ypperligt med mera info. :D
Användarvisningsbild
av jimDK
texten lyder som om en tryckgivare är trasig,kanske luft-inlopp.
som Wissel säger, det är lättare att svara om du kan hitta exakt koden,och läsar-typen :)
Vad kör du? turbo?
av majsan55
Hmm...Jag förstår, det finns inte bara en sort avläsare? *suck*
Försöker mej på att lägga upp foto (Taget med mobil) med förhoppning att ni ser något...
Bild
Mvh
Användarvisningsbild
av jimDK
nu är jag med. Det är en P-kod: P0106
De kommer från ett OBD-läsare som inte läser Volvo-specifikke koder.
http://www.obd-codes.com/p0106
det finns en skillnad mellan de moduler annan kod läsare kan läsa från.
OBD säger bara föroreningsrelaterade fel,det kan inte beskriva fel i t.ex. radio.
om du söker på nätet för OBD kan du se att det är en standard som definierats för många biltillverkare,det är inte specifika Volvo.
medan en PPC läsa från CAN-bussen kan få tillgång till alla moduler i en (nyare) Volvo.
En generell OBD läsare är inte lika exakt och mångfald som en Volvo CAN-bus läsa, men de har en gemensamma kvalitet när det gäller förorenings-fel.
hoppas att mitt skrivande är att förstå :???:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... hilit=+obd
Användarvisningsbild
av wissel
Det är tror jag Biltemas Gula avläsare han använt, just nu sitter jag på Gotland och har dessa felkoder på andra sidan sjöen..men P-XXX koderna handlar om LMM...
Jag skulle börja med att kolla alla slangar till Luftmassemätaren, har någon "hoppat" av eller torrsprickor så det läcker luft ?
Går bilen i övrigt som den skall göra ?
sedan Majsan om du är lite full i fan så skriver du in i din signatur lite mera info om bilen din, typ Modell, Motor, Antal mil, Årsmodell och gärna vilket härad du bor i så dom med Felkodsläare kanske erbjuder sin hjälp med avläsning av felkoder mm.
Vi vill gärna hjälpas åt att hålla bilkostnaderna i schack.....
Freddie :D
av majsan55
Åh vad ni är gulliga som skriver! har idag varit till verkstad med bilen o de kom till slutsatsen att det troligen rör sig om nåon liten slang som läcker....frågan är bara VILKEN....Olika test idag ledde inte till att de hittade felet så de ska klura lite o återkomma, givetvis rapporterar jag här!
Trevlig helg!

Notera att XC60 är bakhjulsdriven när […]

Häromdagen kom en eventuell indikation p&ari[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]

Keyless/Nyckeldosa

Sen 1 månad tillbaka krånglande l&arin[…]