Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Martinus
Försökte byta bromsskivor bak på min V70 då jag fått för mig att det är dessa som orsakar vibrationer i arslet i hastigheter över 90. (har provat med tre uppsättningar hjul + hjulinställning så det är nåt annat som vibrerar). Trodde att det räckte med att lossa hjul och ok + den lilla pinnen. Men det känns som om backarna till handbromsen fjädrar emot. Har bankat loss skivan men får inte av den. Ska man släppa lite på handbromsvajern eller hur f-n får jag av skivan?
av Teemu
testa att skrapa av kanten på insidan där handbromsbackarna sitter - kan hjälpa om du har mycket kant. Testa med en mindre kniv eller en mejsel. Böt precis skivor på våran V70 och det var bara att lossa oket och sedan banka loss skivan. Tänk på att banka lite runt om på skivan så den inte hamnar på sniskan. Kan sitta rätt duktigt, men det var bara att banka på så släppte det.
Användarvisningsbild
av CarMan
inne vid handbromsen under damasken sitter spännskruven för handbroms wiren.

din handbroms är för hårt spänd, deta ger vibrationer.
men nu har du troligtvis fördärvat hålfjärdarna för backarna bag så du bör byta dom.
av Teemu
hur kommer jag åt att spänn skruven/muttern för handbromsen? Kan ju vara bra att veta i framtiden.
Användarvisningsbild
av CarMan
Teemu skrev:hur kommer jag åt att spänn skruven/muttern för handbromsen? Kan ju vara bra att veta i framtiden.
ta tag i damasken & dra rakt upp
av Teemu
tackar! :)
av Martinus
Hur många klick ska det vara? Nu kan jag bara dra precis ett klick.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Har du risiga skivor så blir det en rostkant i trumman. Har skivorna suttit länge kan kanterna bli så stora så det inte hjälper att lossa vakern. När jag bytte bak på min fick jag av skivan på ena sidan, men på andra fick jag rycka sönder fjädrarna som håller backarna.
av FullRulleNu
bensinskalle skrev:Har du risiga skivor så blir det en rostkant i trumman. Har skivorna suttit länge kan kanterna bli så stora så det inte hjälper att lossa vakern. När jag bytte bak på min fick jag av skivan på ena sidan, men på andra fick jag rycka sönder fjädrarna som håller backarna.
Jag håller på att byta handbromsbackar men fick backa då skivorna är rostiga och sitter som berget, så blir väl som du beskriver till slut. Ska ge mig på det i helgen igen då det gnisslar lite från backarna och ibland när jag backar hugger de till :???:. Jag ska testa att banka och ett trick med mutter och skruv och återkommer med resultat av detta.

Hej! Finns det någon logisk anledning f&o[…]

@Steffe3 , Jösses, min MY14 kan jag nog v&a[…]

..När jag tänker efter nu så har[…]

Solgardin bakdörrar

Får kolla vidare med ÅF