Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

... och så fick man ta på lite halvgamla sulor som legat på reservlager sedan sista 4-hjulsbytet.

Har ett problem med att bakdäcken på min V70R-04 slits snett trots att hjulinställningsutrustningen på Volvo-verkstaden inte larmar för något större fel.

Så här såg de 4 år gamla sommarsulorna ut vilket tarvade omedelbara åtgärder...
Bild

Vid sista hjulinställningen för ett år sedan uppmättes följande siffor på bakvagnen före och (efter) justering:
VB Camber: -1.30 (-1.30)
HB Camber: -1.45 (-1.42)
Total Toe: 0.27 (0.16)
VB Toe: 0.01 (0.07)
HB Toe: 0.26 (0.08)
Trust Vinkel: -0.12 (0.00)

Man kan ju fråga sig varför programvaran som Volvo använder rödflaggar Camber-vinkeln (och att verkstaden lämnar den så)?
Kan en Toe-In ändring från 0.27 till 0.16 grader samt vinkel från -0.12 till 0.00 grader göra hela skillnaden?

Efter ett stötdämparbyte (fram) för 3 år sedan gjordes den i min ägo första 4-hjulsinställningen och då justerades Total Toe (bak) till 0.20 från (0.17) samt Trust Vinkel till 0.01 från (0.04).

Man är ju helt utelämnad då man inte begriper sig på mätvärdena... ?:-/

Är Cambern OK trots rödmarkeringen?
Kan förra årets 0.1 grader på Toe-In och Trust Vinkel ha en så avgörande effekt på snedslitningen?

/f
Jag skulle tippa på att Cambern e boven i dramat. Lite synd eftersom den inte går att justera. Det är bara toen som går att justera, och den ser ju perfekt ut. Men jag tycker ändå att det borde gå att fixa till, eftersom däcken ser ut som dom gör. Trust-vinkeln är en oönskad vinkel, den vill man alltid ha så nära 0 som möjligt.
Utskriften jag fick anger att Camber skall ligga inom intervallet -0.87 till 1.13 grader (och min ligger på -1.30 resp. -1.42 grader).

Dum fråga: Varför går inte Camber att justera?

Vad har man för alternativ?

Bra däck till denna packåsna går ju loss på nästan 10.000 och då är det ju synd om dom sista 25% går åt till snedslitning...
... klagade på detta faktum innan mitt trygghetsavtal gick ut, men Volvo ansåg inte att detta låg inom avtalet... ??:-/

/f
Ja, det finns helt enkelt inga justeringar för att justera cambern. Volvo har väl ansett att det inte behövs. Att hjulupphängningen är så stabil att den inte kan rubbas. En fråga bara: Bilen är väl inte sänkt? Utöver original R alltså?
Nix; helt original.

Så det finns inget att shimsa eller skruva på för att förändra cambervinkeln alltså om jag förstått dig rätt? Bussningar?

Är detta ett generellt problem eller har man haft otur (har aldrig hälsat på vare sig Sture Stolpe, Pelle Gatsten eller Harry Dike)?

/f
Har alltid haft 3.0 - 3.1 kg i mina Michelin 235/40 Pilot Sport PS2 (och spontant så känns 3.5 lite i överkant - har dock inte provat).

Är detta den generella workarounden på V70N ifall cambervinkeln gått för långt åt något håll? ??:-/
Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... leverer[…]

Tändpunktsgivare, kontakten används f&ou[…]

Inom rimliga gränser så kommer den bli […]