Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av viffer
Jag har en Volvo V70 -01 med 170 hästars motorn. Den har gått lite mer än 13.500 mil.

För några månader sen så tändes lampan för avgasrening och texten Emissioner service erfodras har dykt upp i meddelandefönstret. Jag åkte till närmaste Volvo verkstad och dom gjorde en avläsning och fick att det var något med Lambda, jag kommer inte ihåg exakt vad det var, men jag kan leta upp papperet jag fick om det hjälper. Dom hade testkört den och ansåg att det inte var någon idé att göra något eftersom den gick bra och det troliga var att det var fel på sensorn bara. Det var inte ovanligt lät det som.
Okej tänkte jag och åkte hem, dom hade släckt lampan och den tändes inte igen. Så det var väl som dom sa tänkte jag. Men efter ett par dagar så tändes den igen, dock så gick den bra fortfarande, inga problem alls. Jag har testat en gång att ta loss batteriet och då har den slocknat ett par dagar och sen tänts igen.

Vad som får mig att skriva här nu är att tomgången har blivit ojämn, det har väl pågått ett par månader visserligen, men det var inget som störde. Den går bra fortfarande, är aldrig på väg att lägga av eller något sånt. Men jag märkte i helgen att avgaserna luktar riktigt konstigt, svårt att beskriva exakt hur, men nästan metalliskt. Jag har tänkt lämna in den på Volvo igen, men jag vill höra mig för lite bland er kunniga som finns här för att se vad ni tycker först så att jag kommer dit med lite kött på benen, för det här är ju den typen av fel som man har en känsla av att dom kan laga allt möjligt utan att det hjälper.
Användarvisningsbild
av midnight
Hej!
Ungefär så hade jag oxå och fick diagnoskoden "130A Luftmassemätare, felaktig signal givarkrets Status Intermittent+250A Adaptiv lambdareglering felaktig Status Intermittent.
Köpte både massemätare+reglersond begagnade på skroten, nu går den klockrent igen. Ett tag iallafall.
Ta reda på först om det är Denso eller Bosch och vad du har för några felkoder innan du gör något mer.
För att rycka ur kablar här och där skapar felkoder som bara vilseleder till fel som inte kanske är aktuella.
(Reglersond är den som sitter på grenröret före katten)
Såvitt inte du har problem med vevhusventilationen efter så många mil, det finns ju trådar i detta forum om detta oxå.
MVH//Leffe
Användarvisningsbild
av wissel
Har haft exakt samma symptom som du har nu. Jag köpte en begagnad Lamdasond (Främre/Övre) för 1000 pix på skroten inkl. frakt. Och sedan köpte jag en begagnad LMM för 1000 spänn på blocket, Denso förstås, se till att numret på denna slutar på antingen 30 eller 40...... Bilen har nu rullat 2000 mil klockrent och utan gula lampor osv. Jag har dom gamla grejerna kvar ifal dom råkar "laga sig själva" på hyllan :D :D
av erikeriksson
Hej, har också "avgasreningsproblem", se mitt senaste inlägg.

Kan inte dålig tomgång bero på "skit runt gasspjället", rengör det först.

Dålig lukt, kan det inte bero på dålig katalysator?

Ni ovan som bytt både lmm och reglersond, varför bytte ni båda och inte en del i taget?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Motorerna skall gå på linjärt lambda-värde dvs lambda 1. För att motorn skall få rätt luftmassa finns det en luftmassemätare lmm som då mäter mängd luft. Efter förbränning får man ju som sagt avgaser som innehåller dvs gaser samt syre. Denna mängd syre mäter lambda-sensorn som sedan skickar ett styrvärde till bilens dator så att luft/bränsle ändras. Är det fel på lambda kan den skicka felaktiga signaler som gör att mängden luftmassa blir fel. Även lmm kan skicka fel värde och då blir det för mycket/lite syre i avgaserna som gör att lambda-värdet ballar ur. Därför byts dessa ofta parvis men inte alltid. Lambdasensorn kallas också för syresensor.
Puuuh hoppas att ni förstår. :D
Användarvisningsbild
av wissel
greeeken skrev:Wissel
40 eller 41 ska den sluta på
30 är den dåliga varianten
Rätt greeken, skulle bara se om du var vaken :D
av erikeriksson
Jo, "diselmagnus" det förstår jag också, men min fråga gick ut på varför inte först byta ut sonden och sedan prova om det fungerar innan man skaffar lmm, eller tvärt om.

Möjligen kan man tänka sig att den dålig lmm kan förstöra sonden och/eller katten men gissningsvis inte tvärt om.
av erikeriksson
Jo, "diselmagnus" det förstår jag också, men min fråga gick ut på varför inte först byta ut sonden och sedan prova om det fungerar innan man skaffar lmm, eller tvärt om.

Möjligen kan man tänka sig att den dålig lmm kan förstöra sonden och/eller katten men gissningsvis inte tvärt om.
Användarvisningsbild
av jimDK
dieselmagnus skrev:Denna mängd syre mäter lambda-sensorn
Jag var väldigt förvirrad när jag läste det här, eftersom lambda-sond det är oxygen-mätare (kemisk formel 02).
min fru säger at 'syre' ÄR oxygen på svenska, Jag trodde du menade syra :wink: (som tex HCL, salt syra.)
Varför är de två orden så nära?Jag försöker förbättra min dåliga svenska :roll:
Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... leverer[…]

Tändpunktsgivare, kontakten används f&ou[…]

Inom rimliga gränser så kommer den bli […]