Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Truls
Min V70 har alltid vært kjørt på 95 oktan i følge tidligere eier, men jeg ser at flere her kjører på 98 oktan. Hva oppnår jeg ved å skifte til 98 oktan?
Mindre forbruk?
av Teemu
eventuellt en mycket liten skillnad i förbrukning, men större sannolikhet för större bensinkostnader. Jag testade några tankningar med 98 och märkte då ingen skillnad. Mer än att plånboken blev ännu lättare.
Användarvisningsbild
av ufriman
Om bilen står i flera dagar och körs väldigt lite, är det en fördel att ha 98 oktan i tanken, blir mer lättstartad, eftersom den har högre energivärde.
Användarvisningsbild
av Harald
I manuelen til min V70N 2.4T står det at man oppnår best effekt og mindre forbruk hvis man tanker 98 oktan.
Jeg er av den oppfattelse at det som står i manualen (håndboken) står der fordi det er en grunn til det.
Så derfor fyller jeg alltid 98 oktan (ca 30 øre pr liter dyrere enn 95 oktan)
av moOd
Jag är ägare till en V70 T5 -02 och märker stor skillnad på 95-oktan jämfört med 98-oktan.

Medelförbrukningen har sjunkit från ~10.0 till 9.4. Dessutom känns motorn mycket piggare vid accelration. Dock tog det 2-3 tankningar innan skillnaden blev märkbar..

Vet inte om det gör nån större skillnad om du inte har nån turbo-modell av V70.
Användarvisningsbild
av Sparkz
ufriman skrev:Om bilen står i flera dagar och körs väldigt lite, är det en fördel att ha 98 oktan i tanken, blir mer lättstartad, eftersom den har högre energivärde.
Det är inte mer energi i 98, men det tål högre tändning och kompression. En standardmotor har tändkurvan satt lågt för att ha lite marginal för dåligt bränsle, så där märks ingen skillnad.
När man chipstrimmar minskar man just den marginalen (bland annat), då bestämmer knackgivaren mer var tändningen hamnar och då gör det en del skillnad.
Användarvisningsbild
av Knutte2
Om man har en o-chippad XC90 T6, gör det någon skilldnad att tanka 98 oktan istället för 95 oktan då?
av NCR
Jag tankade i en tank med V-power, blev 730:- fattigare och märkte inte ett skit i skillnad. Blir 95 i fortsättningen!
Användarvisningsbild
av Loner
NCR skrev:Jag tankade i en tank med V-power, blev 730:- fattigare och märkte inte ett skit i skillnad. Blir 95 i fortsättningen!
Det tar uppåt 30 mil för bilen att lära sig att nyttja det nya bräsnlet optimalt. :roll:

/L
av NCR
Loner skrev:
NCR skrev:Jag tankade i en tank med V-power, blev 730:- fattigare och märkte inte ett skit i skillnad. Blir 95 i fortsättningen!
Det tar uppåt 30 mil för bilen att lära sig att nyttja det nya bräsnlet optimalt. :roll:

/L
Jag kom väl mina vanliga dryga 80 mil på den tanken och märkte alltså inte något speciellt alls.

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]