Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mille08
har en volvo v70 awd 01.a, har kört farsans xc70 med samma motor och det är natt och dag i respons när man trycker på gaspedalen. Båda bilarna är automat.
vad kan detta bero på, dum fråga kanske men något måste man kunna göra?
av Tartryffel
Antar att det är en 2.4T?
Din pappas bil kanske han inte har ägt från dag 1?
Kan faktiskt vara så enkelt att den bilen är chippad. Just på automatbilar är det enorm skillnad tycker jag. Och det har hänt mer än en gång att folk åker omkring i en chippad bil utan att veta om det.
av Lilj
Själv så hittade jag ett läckage ifrån turbotrycks slangen plus att jag bytte luftfiltret som var allt annat än rent. Fick tillbaka några hästkrafter den dagen.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Märks stooor skillnad på en bil med turbo som går som den ska och en som inte går som den ska. Har du några felkoder? Ofta beror det på att man har luftläckage i slangar. Så kolla alla slangar. Sedan är t-stiften väldigt viktiga att ha fräscha.
av mille08
nej hans bil är inte chippad(är uppkollat). har inge lekage(vad jag sätt) eller felkoder. Angående luftfilter och tändstift, byts detta inte ut nu på stora servicen?
av Lilj
Inte stiften men luftfiltret byts. Stiften byts vid 6000, 12000, 18000 osv.
av borg
Lilj skrev:Inte stiften men luftfiltret byts. Stiften byts vid 6000, 12000, 18000 osv.
Hej!

Tändstift och luftfilter byts vid samma intervall, dvs var 6000:e mil.
Angående att bilen e slö, så skulle jag nog kolla på magnetventilen förutsatt att luftfilter och tändstift e bytta.

Lycka till !
av Lilj
borg skrev:
Lilj skrev:Inte stiften men luftfiltret byts. Stiften byts vid 6000, 12000, 18000 osv.
Hej!

Tändstift och luftfilter byts vid samma intervall, dvs var 6000:e mil.
Angående att bilen e slö, så skulle jag nog kolla på magnetventilen förutsatt att luftfilter och tändstift e bytta.

Lycka till !

Oj tog för givet att det byts vid varje service men du har helt rätt. Bytte luftfiltret själv vid 16000mila servicen i tron att det skulle göras. Inget jag ångrar iförsig för det såg riktigt taskigt ut fullt med grus och skit.

Har du flyttat över spridarna från gam[…]

Nordic Plus vs Ultra

Headup display, harman kardon, massage funktion so[…]

Håller på att byta drivaxel på h[…]

Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]