Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SAREK
Jag har en v70 -04 som har gått ca 7500 mil och bilen käns inte så bra då man kör på sämre vägar som är guppiga
den vill fjädra så mycket så att det käns som att den kränger.Sitter 205/60-15 på den.
Har funderat på att sätta dit volvos orginal chassie sats som sänker bilen.
Har någon provat den och blev väghållningen bättre? eller vad ska man gjöra för att bilen ska bli bättre.
Senast redigerad av 1 SAREK, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av wissel
verkar väl inte troligt att fjädringen är slut efter 7.500 mil ! Vad kör du med för lufttryck ? Om du kör "bilspekulanten" (trycker med hela din tyngd i varje hörn) känns det någon skillnad mella vä-höger sida ? Koreadäck kanske,något stag eller någonting annat som lossnat/hoppat ur,brustit.... ja som du ser så skulle jag vara mera noggrann i sökandet, om fjädringen är slut så måste något ha hänt med bilen typ 5000 mil på riktiga skitvägar eller i skogen........lycka till och låt oss veta när du vet mera :D
av SAREK
Har kollat bilen på volvo och dom hittade inget fel.
Jag har kollat lufttrycket det är ca 2,5psi och däcken är av märke goodyear.
Alla stag är hela men jag har ingen nivåreglering på den kan det vara däför den betersig så kostigt i guppen?.
Läste på någon tråd om sänkning av bilen att den skulle bli bättre.Volvo har ett bra pris på sin chassie sats med sänkning och automatisknivåreglering bak ca 6000:- kan det vara altenativ?
Användarvisningsbild
av wissel
Vet inte så mycket om sänkning men det jag vet är att Volvos automatiska nivåreglering slår precis allt. Har själv husvagn och min v70 har nivåreglering. En dröm att köra tungt med, sjunker inte en millimeter även med fellastad husvagn typp 150 kg på kroken. Jag vill aldrig mera köra en bil utan detta. :D
Användarvisningsbild
av jimDK
SAREK skrev: Jag har kollat lufttrycket det är ca 2,5psi
ehhhhh.....
Du bör ha runt 2,5 bar, inte psi :wink:
2.5 bar = 36.2594344 pounds per square inch(PSI)
av Larzan
wissel skrev:Vet inte så mycket om sänkning men det jag vet är att Volvos automatiska nivåreglering slår precis allt. Har själv husvagn och min v70 har nivåreglering. En dröm att köra tungt med, sjunker inte en millimeter även med fellastad husvagn typp 150 kg på kroken. Jag vill aldrig mera köra en bil utan detta. :D
Eeh... Står det inte max 75kg på kroken? ?:-/
Användarvisningsbild
av wissel
Tjenna Larzan, det står så mycket överallt.......men du jag skrev "fellastad". :D
av Tomasv70
Hkar på denna tråd eftesom jag upplever samma problem. Har själv en V70 04 som t 6500 mil. Kör sommatid med tung last ganska frekvent och tycker då att bilen blir väldigt låg. Kollade vad Bilia skulle ha för nivåreglering men priset var ca 13tkr så det känns inte som något alternativ. Kan någon rekommendera något pålitligt märke för lastfjädrar? Hur blir väghållningen utan last med lastfjädrar?
Användarvisningsbild
av wissel
Varför inte kolla begagnat på skroten, tror det finns gott om Volvos nivåregleringar runt om i landet, tror inte det är så svårt heller att montera !
Du borde kunna hamna på 5k istället totalt. :D

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]

Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]