Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erikeriksson
Hej, har en s80-00, som gått 12 000 mil. Vid senaste besiktningen fick bilen 1,04 i lamda, dvs på övre gränsen till godkänt.

Det betyder väl att det är för mycket syre/luft i avgaserna?

Efter ytterligare 100 mils körning har motorlampan (symbolen en motor eller lamda tecknet på vissa bilar) tänds 2 ggr. Släkte lampan första gången genom att lyfta av batteripolen. Nu har lampan tänds igen efter 5 mils körning.

Finns det något samband mellan högt lamda och att motorlampn tänds?
Vad kan felet vara?
Användarvisningsbild
av greeeken
erikeriksson skrev:Hej, har en s80-00, som gått 12 000 mil. Vid senaste besiktningen fick bilen 1,04 i lamda, dvs på övre gränsen till godkänt.

Det betyder väl att det är för mycket syre/luft i avgaserna?

Efter ytterligare 100 mils körning har motorlampan (symbolen en motor eller lamda tecknet på vissa bilar) tänds 2 ggr. Släkte lampan första gången genom att lyfta av batteripolen. Nu har lampan tänds igen efter 5 mils körning.

Finns det något samband mellan högt lamda och att motorlampn tänds?
Vad kan felet vara?
Ja lampan tänds för att det kan vara fel på din lambdasond.
Byte av lambdan är det som gäller.
Fast bäst är att läsa ut felkoder
av erikeriksson
Hej, tack för svar. Det är väl 2 sonder på den bilen, kan man läsa ut vilken.

Kan det vara något elektrisk glapp i någon anslutning för lamda sonderna eller annat glapp?
Användarvisningsbild
av XC70-D5
erikeriksson skrev:Hej, tack för svar. Det är väl 2 sonder på den bilen, kan man läsa ut vilken.

Kan det vara något elektrisk glapp i någon anslutning för lamda sonderna eller annat glapp?

Kolla om den tar tjuvluft innan du börjar att byta massa dyra grejer,typ sprickor i småslangar till ex vevhusvent!
mät sedan upp lamdan innan du byter,"kostar pengar i onödan"! Men det är vad jag skulle ha gjort!
av erikeriksson
Hej, tack för tipps. Har försökt hitta läckor som kan påverka men inte hittat. Det är svårt att kolla oljeavskiljaren för vevhusventilationen under insuget, men tror inte det finns läckage. Har också kollat elektriska anslutningar till lamdasonder mm, men felet kvarstår.

Har någon varit med om något liknande så kom med ideer, kan kanske vara sonden det är fel på som "greeeken" skrev.
Användarvisningsbild
av Hjulvridarn
Det kan vara ett mindre läckage på avgassystemet som genererar ett högt Lambda också.
Men om varningslampan tänds så borde det vara något fel i din reglerutrustning (oftast Lambdasonden eller spjällhuset - men kan vara flera andra olika saker!)
av erikeriksson
Hej, tack för svar "Hjulvridarn", är nu också inne på att det är oberoende fel.
På besiktiningen mäts ju avgaserna längst bak medan bilen mäter vid katten.
Något kan ju hända på mellansträckan.
Nästa åtgärd är väl att läsa ut felkoder.
av erikeriksson
Hej, kan konstatera att när jag släkt felkoden motorlampa/lamda genom att lossa batteripolen så tänds den inte på tomgång,
däremot tänds den så fort man gasar.

Vad säger det, är det så att den inte mäter lamda på tomgång eller hur ska man tolka det.
av erikeriksson
Hej, jo jag känner till det också med temperaturen.

Men om bilen har gått flera mil och jag noll-ställer lampan, så tänds inte motorlampan även om den står på tomgång i 10 minuter och motor och avgassystem är rejält varma.

Men som sagt så fort man gasar tänds lampan?

Godmorgon på er. Nu har jag febrilt letat e[…]

Inom rimliga gränser så kommer den bli […]

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]