Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erikgxx
Hej, har en V70 N 2.4D -06. Den har gått 11500 mil och sedan ca 9000 mil så hugger kopplingen ganska våldsamt vid kallstart. Detta går dock över när motorn är varm. Har nu varit på semester i 3v och bilen har stått hemma och vilat. Huggandet är borta. Det har självläkt?! Någon som vet vad detta är för något. Har tidigare läst , på forumet, att det kunde vara fukt? Någon med samma erfarenhet?
Erik :?:
Användarvisningsbild
av Lilja
Min 740 gjorde sådär när den hade stått ett tag. Körde man med bilen lite och slirade lite extra på kopplingen så försvann det efter en stund, lär man sen bilen stå en tid så kom det tillbaka igen.
Sålde bilen innan jag löste det problemet men det kan vara olja på lammelen, eller vatten. Om bilen stått inomhus är väl fukt och vatten den troligaste orsaken.
av Carlsson79
Tjenare har en V70 D5-04 och har samma problem att kopplingen hugger när den är kall både på ettan och på backen.... har varit så ett par månader men nu har den börjat slira på 3,4,å 5:an så ska in på kopplings byte nu..

Har hört från lite olika håll att de kan vara nå med svänghjulet eftersom det är nån slags "massa" som kan läcka ut och de kan vara därför den har huggit... men men vad vet ja....

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]