Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tisdag
Hej !!! Jag har orolig tomgång på min xc-70 01. fick koderna ECM 3410/4801.3410 är kammaxelgivaren kan den ha samband med tomgången? Annars går bilen bra men det är irriterande att ha en pendlande tomgång. Är det någon som vet här på forumet tacksam för svar // Nicke :roll:
Användarvisningsbild
av jimDK
ECM-4801: Three-way catalytic converter (TWC) efficiency. Intermittent fault
kanske den som ger problem?
(men knock sensor kan också vara problemet, som du säger)
Kanske spjäll? Det är säkert en 2.4T motor med Magneti Marelli spjäll?
Användarvisningsbild
av Tisdag
Hej Jim!! Jag har det nya spjället (gul lapp) tomgången ligger 450-1000rpm. sedan när man kommer till en vägkorsning och stannar då varvar motorn upp ganska mycket och sedan ner.men den dippar hela tiden på tomgång.det är en automat.//Nicke
Användarvisningsbild
av greeeken
Tisdag skrev:Hej Jim!! Jag har det nya spjället (gul lapp) tomgången ligger 450-1000rpm. sedan när man kommer till en vägkorsning och stannar då varvar motorn upp ganska mycket och sedan ner.men den dippar hela tiden på tomgång.det är en automat.//Nicke

Har du kanske nyligen bytt t-stift på bilen?
Användarvisningsbild
av greeeken
Jag undrade bara pga att jag fick exakt dom symptomen du beskriver.
Detta var efter byte av t-stift.
Ett par O ringar var inte riktigt täta
Användarvisningsbild
av jimDK
Jag tycker att det låter som ett problem jag hade på min 2.4T.
även om du har en ny spjäll, så det kan fortfarande påverkas av olje-slam, och ha problem med regulering om dess noll-punkt=vid tomgång.
bilder av spjäll side 9:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &start=160
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=40503
det kanske är värt ett försök att se om spjället är mycket smutsiga, det kan tyvär inte göras utan att ta spjället ur bilen,eftersom det är den sida mot motoren som bliver smutsig
Användarvisningsbild
av Tisdag
Tack Jim!! jag får väl skaffa en packning till spjället och göra rent det. Men det ser inte roligt ut att ta ner spjället men jag får väl prova.//Nicke
Användarvisningsbild
av jimDK
om du vill försöka så jag är här varje fall (kan ge mer information och titta på min egen bil etc), bör gå bra, men lite omständligt och tar ett par timmar.Allmänt / enkla orsaker til hackig tomgång (förutom t-stift) är luft-och bränsletillförseln. så att det kan också vara ett vakuum-läcka eller luft-filter eller bränslefilter eller bränsle munstycken/insprutning.Eller ett regulerings-problem som uppstår på grund av saker som dom diagnostiska koder berätta,dvs motorns styrsystem reglerar fel på grund av tex en sensor som är förstörda.
Jag är ingen mekaniker, men rengöring av spjället fungeret 100% för mig och har fungerat perfekt sedan dess.

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]