Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lilja
Jo lite roliga saker, köper en D5 för att den ska va driftsäkrare och en vecka efter jag köpt den har den börjat varna för "motorsystem service erfodras" precis nu när jag körde hem.
Grejen är att den lyser även fast motorn är avstängd, och den försvinner inte av en omstart.
Nu har jag ingenting att läsa felkoder med men tänkte ändå skriva bara som en ren undring om någon har nån idé. Motorn går alltså hur bra som helst och man märker absolut ingen skillnad från hur den är nu mot hur den va när lampan inte lyste.
Dessutom köpte jag bilen förra fredagen från bildeve i helsingborg och jag antar att det finns begagnat garanti. Dvs vad felet än är så ska dom stå för det eller har jag fel? Alltså såklart som inte är självförvållat :P
Användarvisningsbild
av Lilja
Roliga saker. Beställde tid till den 19nde för felsökning på bilia, samt byte skivor och klossar fram eftersom det skakar i ratten när man bromsar från över 100 km/h. Vill också påpeka att jag lämnar in den då jag har garanti på bilen och blir därför gratis :P
Iallafall igår eftermiddag när jag skulle ta bilen så stod det bara "inga meddelanden" men den hade lyst hela dagen innan det. Stängde av och startade igen, nu säger den ingenting längre. Skumt? Kan det vara något liknande som händer på volvos lastbilar, att det blir ett svagt kommunikationsfel i en styrenhet och man får en felkod som egentligen inte är något fel? Det händer nämligen rätt ofta på volvos nyare lastvagnar, vilket gör att man måste stänga strömmen och sätta på den igen så försvinner den.
Användarvisningsbild
av buddha88
lampan kanske slocknar när du kopplar ifrån strömmen men felkoden finns kvar så kolla dom o garantin gäller ju så klart
Användarvisningsbild
av Lilja
Fast jag kopplade aldrig från strömmen.
Det var såhär, lampan tändes i torsdags när jag körde. Körde hela vägen hem med lampan tänd. Kom hem stängde av motorn och lastade ur bilen. Sen skulle jag köra hem en kompis, då lyste lampan fortfarande.
Nästa dag körde jag till jobb, lyste lampan också. Ringde till bilia och hela det här och beställde tid. Sen körde jag hem från jobb, lyste lampan också.
Sen på eftermiddagen skulle jag visa bilen för en bekant. Satte på tändningen och lampan lös. Sen stängde jag av tändningen igen. Skulle visa växellådan och då var lampan borta.
Nu har jag använt bilen hela dan idag och lampan har inte lyst.
Bilen har dock fungerat till 100% under hela tiden även när lampan lyst.
Användarvisningsbild
av buddha88
Kommer inte ihåg va felet e men, när ja jobbade på Volvo så släckte ja några men dom kom inte te baks me samma fel på servicarna sen senare, så d kan nog bara va nåt som ska nollställas!?
Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]

webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]