Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lesjö
Några frågor ang vindrutespolningen. Högtrycksspolningen av strålkastarna fungerar, men inte spolning av vindruta eller bakruta. Hörs ingenting från pumpen, men torkarna startar.
1. Är det två separata pumpar? Eller kanske tre? Var sitter säkringen? Står ej i instruktionsboken.Står bara högtrycksspolning strålkastare.
2. Var sitter dessa pumpar i så fall? Hur kommer man åt dem? Hur är det med bakrutespolningen?
3. Tar de vätskan från samma tank, vilket jag förmodar?
4. Om någon har en bra beskrivning på systemets funktion så vore det bra. Hittar inget på forumet.
av Lesjö
Tack jimDK!
Tyvärr stämmer det inte på -05 eftersom där är högtrycksspolning av strålkastarna. Saknar t.ex. säkring 16 som tydligen går till vindrutespolningen på -04.
Så mina frågor står kvar.
Hur fungerar systemet? Mycket förvirrande.
Användarvisningsbild
av jimDK
Lesjö skrev: 1. Är det två separata pumpar? Eller kanske tre? Var sitter säkringen? Står ej i instruktionsboken.Står bara högtrycksspolning strålkastare.
2. Var sitter dessa pumpar i så fall? Hur kommer man åt dem? Hur är det med bakrutespolningen?
3. Tar de vätskan från samma tank, vilket jag förmodar?
4. Om någon har en bra beskrivning på systemets funktion så vore det bra. Hittar inget på forumet.
Princippet er samma som utan høgtryck. høgtryck er en tilvall.
två pumpar placerat tillsammans under stötfångaren(1 høgtryck til strålkastar, och 1 lagtryck til vindrutarne bak och front), 1 tank.
några skisser visar två pumpar bara för vindrutarne, men de är byggda tilsammans på min 2004, til 1 pumpe.
av Lesjö
Tack jimDK!
Ja du har nog rätt. Jag har lokaliserat pumparna nu. Pumpen till vindruta o bakruta funkar inte. Har fått tips om att det brukar vara sandkorn som låser pumpen. Verkar vara ganska lätt att rycka loss pumpen. Skall försöka polvända den och se om den går igång. Återkommer i så fall. Tar gärna emot fler tips
Användarvisningsbild
av jimDK
>>polvända den och se om den går igång.
Jag är ganska säker på att polvending händer när den spuler backåt (jämfört med fram)
Jag kan inte se hur det skulle injiceras i båda riktningarna, om inte via polvending.

Bild

MEN jag gissar, har inte försökt att ta isär pumpen.
är spännande att höra.... 8)
av Lesjö
Klart!!!!!!
Nu vet jag.
jimDK hade rätt. TACK!!!!!
Pumpen går framåt för vindrutan och bakåt för bakrutan.
Ingen säkring. Troligen går den över torkarens säkring. Har inte kollat.
Enkelt att demontera, men mycket spill. Jag demonterade motorn som var full av skit liksom pumpen. Kom nog från spolarvätskan. Får nog filtrera vattnet i fortsättningen. Själva pumpen satt ordentligt fast.
:P :P

Jag testade att flytta byta plats på ett par[…]

Frågor om bränslepumpen V70-02a

Jag funderar på att ersätta själva[…]

Ute i motorrummet sitter en led (kommer inte ih&ar[…]

Vi som beställt EX90

Idag har jag äntligen provkört EX90 f&[…]