Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Larzan
Halloj.
Köpte mig en V70 D5 i början av Juli och hann väl inte mer än hem från bilhandlaren och kroka på innan vi begav oss iväg. Frugan hade packat husvagnen och gjort i ordning för semestern när plötsligt bara D5'an dök upp hos bilhandlaren.
Har gått och funderat på en dieselbil då vi kör rätt mycket mil per år i familjen, så vi slog till.

Och vilken skillnad det är jämfört mot 2,4T som vi hade innan.
Man får ett fånigt leende i ansiktet varje gång man drar iväg frän ett trafikljusstopp, omkörningar är inte längre ett projekt och framför allt man kan hålla sina 80+ uppför som nedför.

Har ägt 170 man. och 193 aut innan och hur det är... får du kika in i min blogg.

Vill bara tala om att funderar du på husvagnsdragning, provkör en D5.
Fast mycket vill ha mer, 400nm är helt underbart, undrar hur det är med 450nm med Polestartrim...*skratt*.

Vi är mer än nöjda med kombinationen V70 och D5. :-)-)
av Larzan
Utan en tanke på ecodrivning och med blyfot så slutade sommarturen, ca 400 mil, 0,99L/mil i snitt.
Drog mindre med dansk diesel.

kika in på hemsidan min för mer info. :wink:
Larzan skrev:Utan en tanke på ecodrivning och med blyfot så slutade sommarturen, ca 400 mil, 0,99L/mil i snitt.

Du verkar som du i normalläget kör automatlådan "manuellt" med femman. Stämmer det? Vill den gå upp på sex'an annars? Har bilen autom. nivåreglering?
av Larzan
Att jag valde köra på 5:an var nog mest för jag har det i ryggraden att inte köra på högsta växeln med automat från förra bilen, överväxeln gillade inte riktigt det.
Men flera gånger så gick 6an in med läge D och det gick alldeles utmärkt att köra med denna.
Men kändes mer behagligt att köra i 80-85 på 5an helt enkelt och lite högre varvtal, knappt 1900..
av Larzan
StringerBell skrev:
Larzan skrev:Utan en tanke på ecodrivning och med blyfot så slutade sommarturen, ca 400 mil, 0,99L/mil i snitt.

Har bilen autom. nivåreglering?
Automatisk nivåreglering... :oops: hur ser jag det, förutom att bil och vagn ligger spikrakt vid fikastopp, pauser.
Larzan skrev:Att jag valde köra på 5:an var nog mest för jag har det i ryggraden att inte köra på högsta växeln med automat från förra bilen, överväxeln gillade inte riktigt det.
Men flera gånger så gick 6an in med läge D och det gick alldeles utmärkt att köra med denna.
Men kändes mer behagligt att köra i 80-85 på 5an helt enkelt och lite högre varvtal, knappt 1900..
Smackar alltid i 6an på alla dieselbilar jag haft D5 185, 2,4D 163, D5 205, manuella så väl som automatare, då ligger man på 1500 rpm i 85, då går det ännu snålare.
av Larzan
VolvoB20 skrev:
Larzan skrev:Att jag valde köra på 5:an var nog mest för jag har det i ryggraden att inte köra på högsta växeln med automat från förra bilen, överväxeln gillade inte riktigt det.
Smackar alltid i 6an på alla dieselbilar jag haft D5 185, 2,4D 163, D5 205, manuella så väl som automatare, då ligger man på 1500 rpm i 85, då går det ännu snålare.
Med husvagnen på? Går det inte lite tungt med 1600kg på kroken? Protesterar inte överväxeln?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Larzan skrev:
VolvoB20 skrev:
Med husvagnen på? Går det inte lite tungt med 1600kg på kroken? Protesterar inte överväxeln?
Har ingen husvagn, men drar hästsläp, båtsläp, bilsläp. Drar ibland 2000 kg och det är inga problem på 6an, t.o.m Kolmården-backarna går bra så länge man inte går under 85km/1500 rpm

Finns ingen överväxel längre, bara 6 växlar. Tycker det rullar på bra utan protest. Har provat ligga på 5an men det drog en hel del extra märkte jag. Visst behöver man köra långsammare så får man ju ta 5an.
Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]

webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]