Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvos60t5
hej undrar över hur mycket en volvo s60 mugghållare till års 02 kostar vet det nån här?
och hörde att man måste ta bort stereo, neranför stereon för att byta mugghållare finns det inte nåt enklare sätt att byta? lite tips är mycket tacksam för hjälp :)
Användarvisningsbild
av B4B
Mugghållaren hittar du här http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 75#p300343
Det följer förmodligen med monterigs anvisning, om inte har du den här http://vccs.volvocars.se/accessories/fe ... code=sv-SE
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
På min V70 räckte det att ta bort "gummimattan" som ligger i facket. Pilla upp låsklackarna i botten med ett fiskben eller mejsel, tryck facket lite framåt och uppåt och dra det rakt ut. Tryck in mugghållaren. Klart!

Är inte säker om det funkar på alla modeller men på V70N-04 var det inga problem. Tog c:a 2 minuter
av Tartryffel
Stupid-Flanders skrev:På min V70 räckte det att ta bort "gummimattan" som ligger i facket. Pilla upp låsklackarna i botten med ett fiskben eller mejsel, tryck facket lite framåt och uppåt och dra det rakt ut. Tryck in mugghållaren. Klart!

Är inte säker om det funkar på alla modeller men på V70N-04 var det inga problem. Tog c:a 2 minuter
Menar inte trådskaparen mugghållaren bredvid stereon?
av Tartryffel
volvos60t5 skrev:hej undrar över hur mycket en volvo s60 mugghållare till års 02 kostar vet det nån här?
och hörde att man måste ta bort stereo, neranför stereon för att byta mugghållare finns det inte nåt enklare sätt att byta? lite tips är mycket tacksam för hjälp :)
OK, jag utgår från att det är mugghållaren till vänster om stereon som du tänkt byta.
Isåfall måste du ner med stereon, men det är inte så jobbigt som du kanske tror. Följ instruktionerna på http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=4619 för att få loss klimatanläggningen och stereon, ta loss minuskabeln på batteriet innan du börjar så slipper du felkoder. Var också försiktig med torxskruvarna, det är lätt att tappa ner dem. Använd magnetiska bits och lägg helst en trasa eller nåt under, jobbigt att behöva åka ner på Volvo och köpa EN skruv.

Han som gjort guiden där har ju en telefon där du ska ha din mugghållare, men de sitter fast på samma sätt. Enda skillnaden är att det är en kabelstam till telefonen, den slipper du bry dig i. Bara att ta loss det som sitter där nu, och sätta dit din mugghållare istället.

Du kommer säkert tycka det är småjobbigt att få loss ECC:n och stereon men ha lite tålamod så fixar du det där. Ett par falsben (finns på Volvo för 10-15 kr/st) kan vara bra att ha, de gör mindre märken än skruvmejslar. Jag skulle tro att du fixar rubbet på 1-2 timmar även om du är ovan.

Hör av dig om det blir problem.
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Tartryffel skrev:
Stupid-Flanders skrev:På min V70 räckte det att ta bort "gummimattan" som ligger i facket. Pilla upp låsklackarna i botten med ett fiskben eller mejsel, tryck facket lite framåt och uppåt och dra det rakt ut. Tryck in mugghållaren. Klart!

Menar inte trådskaparen mugghållaren bredvid stereon?
Det är den mugghållaren jag menar oxå. Den som ska sitta till vänster om stereon där det är ett hål om man inte har inbyggd telefon.
Användarvisningsbild
av Funk
Det tar väl ca. 15-20 minuter att montera mugghållaren, och eftersom bonzo ville köpa min så får jag väl hjälpa till och montera den också för att bevisa det :wink:

/Thomas
av volvos60t5
mycket enklare sätt till alla er som äger volvo s60 och v70 det finns ett speciell skruvmejsel man kan bara dra ut mugghållaren sen sätt in den nya! en sak till jag har en mugghållare redan, men den är trasik det därför jag vill byta för att när man lägger in cola burken så ska det klicka till så att den ska sitta fast vid burken men det gör inte på detta så det därför. Visst ska det klicka till?

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]