Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaob
ska byta stabiliseringsstagen imorn på v70in tänkte jag då det klonkar en del i framvagnen.

Nått man ska tänka på när man byter dem ? typ som att man måste dra åt när bilen står på backen för att inte få spänningar i skiten ?.läste nånstans att man va tvungen att ha båda sidorna upphissade ?

Eller är det bara att plocka av staget, trycka dit det nya och dra åt och sedan släppa ner bilen ?.
av jaob
eccy243 skrev:Du gör bäst i att hissa upp hela axeln som du ska byta på. Om du bara hissar upp ena sidan kommer krängningshämmaren att hamna i spänn, så det kan bli svårt att få på det nya staget.
det tackar vi för... några andra grejer man bör tänka på när man ska byta ?
av janne44
jaob skrev:
eccy243 skrev:Du gör bäst i att hissa upp hela axeln som du ska byta på. Om du bara hissar upp ena sidan kommer krängningshämmaren att hamna i spänn, så det kan bli svårt att få på det nya staget.
det tackar vi för... några andra grejer man bör tänka på när man ska byta ?
Jag fick ta "lilla"vinkelslipen och kapa av kulbultarna då muttrarna rostat fast totalt. Ställde till lite extra jobb. Lycka till/Janne
av jaob
Nu har jag bytt stagen fram,
högersidan va frächst men bytte det ändå vänster sidan va helt slut.

Hissa upp bilen på båda sidorna och smörjde lite 5-56 ett par gånger innan jag satte igång.
Högersidan släpte staget ganska lätt antar att det inte suttit så länge då det forfarande va lite blankt.
vänster sidan va nog inte bytt sammtidigt som höger för det satt ganska rejält.
Hela bulten snurra när jag skulle dra bort muttern så jag fick hålla emot med torx och då gick det bättre efter lite våld.

Så nu är det frächsa stag på och klonkljudet är borta :)
webasto doserpump v70n 07

På en V70N borde det väl sitta en Ardic[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Hej. Undrar om det är någon som vet va[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]