Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av madrazor
Var sitter stickan att kolla oljan på i automaten på en v70n-01
Har tittat men ser inget o vill inte skruva loss en massa utan att veta vad jag gör.
av bonzo2
Den sitter på växellådans framkant, är rund och gul och sitter med en liten spärr. Kan vara svår att se, men har väl fått syn på den så....
Användarvisningsbild
av Kaxe
finns 2 runda gula, den du ser direkt och en längre ner som är dold under en slang,så är det på min i alla fall, V70N T5:a
av Tomisco
Klantigt av Volvo att placera stickan där med så kort handtag oxå. Man kan ju undra om man tänkt att oljenivån skall kontrolleras överhuvudtaget. På senare årsmodeller saknas stickan helt!!! Ett tips är att testa hur stickan lämpligast pillas upp när motorn är kall. Jag hittade en metod som passade mina händer bra (Franz Jaeger nästa)
Sedan gäller det som vanligt att bilen skall varmköras och sedan gå på tomgång vi kontrollen. Växelväljaren föres sedan genom alla lägen sakta från "P" och tillbaka. Jag lyckades ändå skaffa en rejäl brännblåsa på ena armen :(
Användarvisningsbild
av Erico
Tomisco skrev:Klantigt av Volvo att placera stickan där med så kort handtag oxå. Man kan ju undra om man tänkt att oljenivån skall kontrolleras överhuvudtaget. På senare årsmodeller saknas stickan helt!!! Ett tips är att testa hur stickan lämpligast pillas upp när motorn är kall. Jag hittade en metod som passade mina händer bra (Franz Jaeger nästa)
Sedan gäller det som vanligt att bilen skall varmköras och sedan gå på tomgång vi kontrollen. Växelväljaren föres sedan genom alla lägen sakta från "P" och tillbaka. Jag lyckades ändå skaffa en rejäl brännblåsa på ena armen :(
?:-/ Ska motorn va igång vid oljekontroll och ska växelväljaren föras från P till D och tillbaka (geartronic) före eller efter kontroll?
av Tomisco
Motorn skall gå på tomgång vid kontroll. Så här gör man:
Ställ bilen på ett plan plats på tomgång (bilen skall vara varmkörd)
För växelväljaren sakta genom alla lägen (P-D-P på geartronic, P-L-P på övriga)
Vänta sedan någon minut med växelväljaren i P innan kontrollen utförs.
Oljenivån skall ligga mellan markeringarna på "Hot" sidan av stickan.
Passa även på att titta på oljan och lukta på den. Den skall vara klart röd (som hallonsaft)
Är den mörk och luktar bränt bör växellådan sköljas (finns flera trådar om det)
Denna åtgärd ligger ej med i normala serviceprogrammet (endast taxi).

Lycka till!
Användarvisningsbild
av Erico
Tack Tomisco för den utförliga beskrivningen. Just nu håller jag på som mest med att täta vänster övre bakljus som läker in vatten i mängder. Har tagit loss den och i natt torkat ur den med en skotork. Kom just in från garaget efter att ha siliconat runt hela lyktan vid skarven glas/bakdel. Hoppas det hjälper. Det lustiga är att man på volvo aldrig hört talas om problemet då jag pratade med dom trotts att det skrivits en hel del här om det. Om nån har tips och ideer hör gärna av er ;-//
webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]