Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Besthlm
Min AC funkar klockrent i ca 10-15 minuter efter det jag startat bilen men efter den tiden så sipprar det bara kall luft ur utblåsen trots att fläkten kan gå på högvarv. Verkar alltså inte vara något fel på vare sig kylan eller fläkten utan snarare nåt spjäll eller nåt som inte släpper fram luften? Fenomenet försvinner om bilen stängs av en rejäl stund, funkar alltså inte att bara stänga av och starta igen, då funkar den i ca 10 minuter igen.
Jag hade samma problem i vintras med värmen ett par gånger. Full sprutt på fläkten och varmluft men nästan ingen luft ur utblåsen. Några ideer?
av sulfobus
Jag har exakt samma problem (V70 -01), men dessvärre är jag utan idéer. Fläkten varvar för fullt men mycket lite luft kommer in i kupén. Trodde först det var kupéfiltret, men icke. Om jag kopplar ur AC:n och styr luften till mittpanelen så blir det bra blås (efter någon minut). Det borde väl vara ngt spjäll, någon som vet mer?
Användarvisningsbild
av jimDK
det är kanske temperatursensorn till condenseren, i samband med ACen. temp.sensoren säger en hög temperatur och ACen sedan högsta kylning och bildar is på condenseren. Efter en tid (isen är omfattande) finns inte mycket luft genom condensoren.
när ac är avstängd så att isen smälter, kan återigen komma luft genom.
Jag hade exakt samma problem och har just bytt temp.sensoren,fungerar perfekt nu.

sensorn sitter till höger om gaspedalen(precis bakom plasten). Mycket lätt att ta ut. Om ni kan mäta ohmske motstånd ved en temperatur på 20 grader Celsius, så jag kan jämföra med min defekta.Det är en enkel temperaturkänsligt motstånd. kostar ~ 400-500,-

Bild
av sulfobus
Tack för det tipset, det låter som en rimlig förklaring! Smart! Jag tittade efter bakom plastkåpan (den som satt fast med 2 torx) vid gaspedalen men jag såg inget som jag tyckte skulle kunna vara tempsensor till kondensorn. Men under tiden kom jag på att det finns en tempsensor i ECC-panelen också, och när jag kikade på den (genom det lilla gallret) så såg den väldigt dammig ut. Jag blåste bort dammet så får vi se om det funkar bättre.

Jag googlade lite till och läste att det finns en fläkt bakom ECC-panelen som dels skall kyla panelen(?) och dra kupéluft förbi tempsensorn. Jag har noterat att panelen känns väldigt varm, så det kanske kan vara den fläkten som lagt av vilket leder till att ECC:n tror att det är varmare i kupén än vad det egentligen är --> AC:n går för fullt och isar igen. Iofs skall väl AC:n klara att gå fullt (så det kanske är _både_ sensor(er) och/eller fläkt som är trasiga).

Jag återkommer om jag hittar något mer eller om jag får ordning på problemet. Tack igen för förslaget.
Användarvisningsbild
av jimDK
Allt du ser är en plugg som sitter i slutet av temp sensor. Därför är den långa arm på temp sensor, det sticker ind i condensoren.
Vilket år och motorn är din V70 så att jag kan hitta mer info? om det är 2001 (som du skriver), så det måste finnas en sensor.
>>Iofs skall väl AC:n klara att gå fullt
hmmm, om en sensor i AC-systemet är BANKRUTT/förstört, så det inte beter sig korrekt och kommer att orsaka fel situationer, tex isar igen.
ACen vet inte att det är iset till,så att säga.
hoppas att det kan förstås, förlåt min svenska :roll:
av sulfobus
Det är årsmodell 2001, 2.4 (170hp). Jag skall ta en titt igen och leta efter kontakten som sticker ut.
(svenskan är det inget fel på, och definitivt bättre än min danska :wink: )
Användarvisningsbild
av jimDK
sulfobus skrev:Lite länkar från ett annat forum:
Fläktbyte: http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=11921
Demontering av ECC: http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=2797
Fläktrengöring: http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?p=111841
Bra info.
Om du hittar temp sensor, så är det 5 minuters arbete med att testa, det är det värt ett försök första :-)
Användarvisningsbild
av jimDK
sulfobus skrev:Det är årsmodell 2001, 2.4 (170hp). Jag skall ta en titt igen och leta efter kontakten som sticker ut.
he he, ok, tack so mycket ;-)
om du sätter ryggstöd helt ner / tillbaka så att du kan ligga på ryggen med huvudet nere vid pedalerna
Användarvisningsbild
av jimDK
sulfobus skrev:Det är årsmodell 2001, 2.4 (170hp). Jag skall ta en titt igen och leta efter kontakten som sticker ut.
En bild tagit uppåt
Bild

Har du flyttat över spridarna från gam[…]

Nordic Plus vs Ultra

Headup display, harman kardon, massage funktion so[…]

Håller på att byta drivaxel på h[…]

Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]