Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av APXC70
Jag har ett obehagligt missljud på min XC70 D5:a som gått drygt 20000 mil. Detta "skrammel" uppträder precis mellan 1900 - 2000 rpm, bilens hastighet har ingen betydelse så det går att framkalla även när bilen står still i P-läge (automat). Växellådsoljan är senast bytt för ca 5000 mil sedan och sedan dess har inget stort gjorts på bilen utom normal service. Ljudet går mest att beskriva som en plåt som vibrerar och skramlar. Det är väldigt störande eftersom bilen normala varvtal vid 70-90 km/h ligger just vid 1900-2000 varv.

Någon som har en idé på vad detta kan vara? Jag har provat att stå utanför för att lokalisera ljudet till någon del av bilen men motorljudet vid 2000 varv är så pass högt att det i alla fall ställer till det för mina öron att höra varifrån ljuden kommer. Sista tillägg är att det är betydligt högre ljud när bilen är varmkörd än när den är nystartad...
av AndreasGLT
Har väl egentligen inget bra svar att ge. Bror min hade likadant på sin VW och då var det katalysatorn det lossat delar i. Ny sån och hans ljud försvann. Irriterade med missljud man inte kan lokalisera.
Användarvisningsbild
av camaro69
Kolla värmesköldarna under bilen. Det är inte ovanligt att dom låter illa om dom fått en "smäll"
Men det kan ju vara som tidigare skribent uppgav. Avgassystemet.
Användarvisningsbild
av Charmed
Ja det skulle nog jag gissa oxå.. nån plåt som ligger an eller sitter löst.. rostat sönder i nån infästning eller dyligt.. rätt känsligt varvtal dessutom är då allt vibrerar som mest sen går det ofta över.. men be någon varva bilen åt dig och du kryper under.. ta nån på gatan som säkert kan hjälpa dig.. akta dig bara så att dom inte snor bilen när du ligger där :)
av Knota
Jag har också haft missljud vid ungefär 1900 varv. Kröp under idag och åtgärdade 2 saker.
Under bilen finns våfflade värmesköldar i tunn aluminium. Den vänstra hade fått en smäll i ytterkanten. ungefär mitt för lambdasonden, så att grus blev kvar uppe på skölden. Bara att trycka ner för hand så ändrade den form. Klappade sedan lätt på skölden så att gruset ramlade av.
Strax bakom den flexibla delen av avgasröret finns en slags upphängningsram för röret.
Ett bromsrör låg mot den nedre pinnen i ramen. Tryckte bromsröret framåt med en liten träbit, medans jag höll mot vid det lilla plastfästet som håller bromsröret. Nu ligger bromsröret 4-5mm ifrån ramen.
Jag vet inte vilket av dessa "fel" som orsakade missljudet, men nu är det borta.
av Cedrix
Hade exakt samma fenomen på min D5:a, det var en skruv som hade släpt på konsollen som håller fast avgasröret aldeles vid turbon.
webasto doserpump v70n 07

På en V70N borde det väl sitta en Ardic[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Hej. Undrar om det är någon som vet va[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]