Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xc90VET
Vid acceleration från 70 fick jag varningsmeddelandet <Växla upp eller sakta ner> samtidigt som motorns varningslampa lyste och kraften försvann. Låter som ett skämt med tanke på att det är en XC90 V8 - 08 (automat) som bara gått 300 mil vid första tillfället. Felsökning visar misständning i 7:e cylindern, vid annat tillfälle 5:e cylindern. Felet kommer slumpmässigt lite då o då och är ytterst obehaglig o farligt i en omkörning. Volvo har felsökt upprepade ggr o länge utan att åtgärda felet, de konstaterar felkoden men kommer ej längre.
Någon mer med samma problem? Förslag på lösning? Vad kan man kräva av volvo - bilen var nästan ny när felet uppstod?
Ta kontakt med din konsumentvägledare. För jävligt att en så ny/dyr bil ska krångla en t. Du har väl nybilsgaranti kvar? SKulle kräva att de åtgärdar bilen NU!!!. Misständningar kan ju vara stift eller tändsopolar. Volvo är ju urusla på att felsöka. Har aldrig varit på en märkesverkstad där de kan felsöka. De byter bara saker.
av xc90VET
Tack för kommentarerna.
Visst har de felsökt 3 ggr hittills, plockad isär halva motorn o bytt en del elektriska detaljer 2 ggr - men felet återkommer.
Nybilsgarantin gäller o bilen skall in på måndag en hel vecka igen. Jag har ingen större förväntan att man hittar felet o frågan är vad man skall göra sen?

Hade innan en av de första V8 o där sprack oljekylaren, efter 3 månader bytte man motor o kylsystem. Här är det nog inte lika enkelt, det kan ju vara fel i någon dator oxå.
av Dirty
Är oxå drabbad av detta underbara meddelande. Fick mitt när bilen stod på tomgång (kallstart) och gick ojämnt, vilket den alltid gjorde när det var runt 0 eller kallare.
Var inne på volvo med bilen. Det fanns inga felkoder satta men teknikern tyckte att det var en gammal programvara så han rekomenderade uppgradering av ETM.
Får inget medd längre men den går ej perfekt på tomgång vid start när det är kallt.

Verkar som om detta medd kan komma när bilen går orent/misständer.

Läbbigt när inte grundorsaken till miständningen hittas ??:-/
Användarvisningsbild
av leiwi
kan meddela att jag råkade ut för exakt samma symtom för några år sedan på en v70 -02 , efter 2 och en hal vecka på verkstaden och med experthjälp från volvo så hittades felet.

en liten bit ur svänghjulet hadde lossat , detta gav fel antal signaler till givaren på svänghjulet. på svänghjulet finns ju ett litet "borrhål" som givaren skall märka , man kan ju förstå att om detta sker två gånger på varje varv blir lite konstigt , och man får den omnämda feltexten.
av Rajmond
leiwi skrev:kan meddela att jag råkade ut för exakt samma symtom för några år sedan på en v70 -02 , efter 2 och en hal vecka på verkstaden och med experthjälp från volvo så hittades felet.

en liten bit ur svänghjulet hadde lossat , detta gav fel antal signaler till givaren på svänghjulet. på svänghjulet finns ju ett litet "borrhål" som givaren skall märka , man kan ju förstå att om detta sker två gånger på varje varv blir lite konstigt , och man får den omnämda feltexten.
Var det en manuell eller en automatlåda i din bil?

/Jonas :wink:

Vi får hoppas att det kommer en uppdatering […]

Vilka motorer var våt kamrem?

3-cylindriga som finns i XC40? Sedan tänker[…]

Vuxen i 3e sätesraden XC90

Om Sharan har mer plats? Vi åkte 7 pers i en[…]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

På min 745-a byttes kompressorn (till en beg[…]