Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gurkburk
Hallo på er. Måste bara skriva och tala om att jag var i Rättvik (dalhalla) häromdan. Åkte 63 mil med en snittförbrukning på 0,81 med en xc70 2,5 T. Körde lugnt och snyggt och höll hastigheten (massor av kamror mellan stockholm och rättvik). Men ändå visst är det bra på en sån bil? : D MVH Gurkburk.
Användarvisningsbild
av Lilja
gurkburk skrev:Hallo på er. Måste bara skriva och tala om att jag var i Rättvik (dalhalla) häromdan. Åkte 63 mil med en snittförbrukning på 0,81 med en xc70 2,5 T. Körde lugnt och snyggt och höll hastigheten (massor av kamror mellan stockholm och rättvik). Men ändå visst är det bra på en sån bil? : D MVH Gurkburk.
Jo jag snittade 0,85 mellan Malmö och Österrike. Körde autobahn i runt 120-130 hela vägen. Också med en XC70 2.5T.
Dom drar inte så mycket på landsväg och sådär, men när du börjar köra i städer etc så.
Användarvisningsbild
av Erico
Det var som tusan :shock: Ligger på samma med min -05 2,5t med framhjulsdrift. Trodde XC´n var mycke törstigare.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Jo XC är törstigaren men många kan köra i 150km/h med en förbrukning på 0,5l/mil. Jag brukar inte ge mig in i dessa trådar.
av olson
dieselmagnus skrev:Jo XC är törstigaren men många kan köra i 150km/h med en förbrukning på 0,5l/mil. Jag brukar inte ge mig in i dessa trådar.
Gärna med husvagn på 2000 kg oxo :)
av -94 9000 2,3T cse
dieselmagnus skrev:Jo XC är törstigaren men många kan köra i 150km/h med en förbrukning på 0,5l/mil. Jag brukar inte ge mig in i dessa trådar.
:)

Dessutom verkar vi Volvo-ägare vara "värst" avseende fantastiskt snåla bilar...
Användarvisningsbild
av Lilja
Dvs att du alltså tror att vi snackar skit? :roll:
Vad skulle jag isåfall vinna på det?
av J.F.S
Hmmm... Har precis åkt till Göteborg från Borlänge (ca 45mil). Stannat 4ggr och en del stadskörning för matstopp och för att grabben ska få sträcka på benen. Har åkt mestadels på E45an ner. Farthållaren har varit i långa stunder och det sitter 18" på bilen som även har automat. Enligt färddatorn ligger bränsleförbrukningen på 0,9l/mil. Det tror
jag är fel. Gissar på strax över litern. Har inte tankat och kollat noggrannare. Vi är två vuxna och ett barn i bilen med kanske 150kg packning.
Användarvisningsbild
av gooose
J.F.S skrev:Hmmm... Har precis åkt till Göteborg från Borlänge (ca 45mil). Stannat 4ggr och en del stadskörning för matstopp och för att grabben ska få sträcka på benen. Har åkt mestadels på E45an ner. Farthållaren har varit i långa stunder och det sitter 18" på bilen som även har automat. Enligt färddatorn ligger bränsleförbrukningen på 0,9l/mil. Det tror
jag är fel. Gissar på strax över litern. Har inte tankat och kollat noggrannare. Vi är två vuxna och ett barn i bilen med kanske 150kg packning.

Efter tankning (fullt) Så visade färd dator att det gick att köra 166 mil på en 70 liters tank Helt ok med tanke på att bilen är en V70 D5 -03 Automat.
Skall var en förbrukning på 0,42 vilket inte är möjligt med en sådan bil.

Så Tanka och räkna ut förbrukningen.
Vad färd datorn visar är helt o intressant och inget som är förankrat med verkligheten

//Goose
Användarvisningsbild
av s70 2,5
Jag är nyss hemkommen från en resa från upp till nordligaste Finland ca,200 mil. Blev imponerad över förbrukningen som stannade på 0,83.(verklig förbrukning ,inte färdatorn) Resan gick i olika tempon och bestod av en hel del omkörningar ,samt fullastad bil med fyra vuxna o ett barn. inte så illa för en helt orginal (16") v70 med 200hk och automat. Kan tillägga att jag använde farthållaren mycket och inte tog det särkillt lugnt.
webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]