Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I VADIS (VOLVO Aftersales Diagnostics and Information System) står det att man bara får fylla köldmedium i AC:n via högtrycksventilen.

En S60 -01 som gått 15.000 mil har säkert förlorat så mycket av sitt köldmedium genom normalt läckage att man snart får problem med att den inte kyler lika bra längre. Åtgärdas detta innan systemet blir "tomt" så kan man fylla på mer köldmedium utan att tömma det, byta torkare, vakuumpumpa och fylla på nytt.

Problemet är dock att jag bara kan fylla på genom att systemet själv får suga i sig köldmediet via lågtrycksventilen.

Vad händer om jag på detta sätt "toppar upp" systemet via lågtrycksventilen?

Per L

PS! ISAAB:s motsvarighet till VADIS står det att man skall fylla på via lågtrycksventilen. Det har jag gjort på en 9-3 -00 och det fungerade bra!
Det beror nog på att dom fyller med vätska på högtrycksidan!

Kör bara ...Lågtrycksidan brukar man normalt fylla på ett system!! Var lite försiktig bara så att den inte suger i sig för fort om du fyller i vätskeform(så den hinner förgasas)...Lågtrycksidan är ju sugsida på kompressorn och den gillar inte vätskeform eftersom den är ej komprimerbar!

Xlarge
Ja, jag gissade nästan det!

Till vilka värden brukar du fylla en S60 -01!

Jag har inte hittat några värden till en S60 som jag hittat till SAAB 9-3 98-03 i SAAB:s WIS (SAAB:s verkstadshandbok).
Där står det att lågtrycket skall ligga mellan 1,5-2,5 bar när kompressorn går med:
- full kyla på AC:n
- 20 graders utetemp (vid kondensorn menar dom väl) och
- 1500-2000 rpm på motorn

Finge jag gissa skulle jag lägga mig på 1,8-2 bar på en S60 -01 för att vara säker på att inte överfylla!

Finns det ett "fönster" (på filtret?) på en S60 så att man kan se hur det "bubblar"? Dvs se när det slutar bubbla!
På SAAB:en lade jag mig på 1,8 bar och då kommer det en kort (i ca 1 sek) bubbelström ("skum") varje gång kompressorn startar och stoppar. I övrigt inga bubblor alls! Skulle dessa bubblor (skum) försvinna helt om jag fyller mer? jag har ju ända upp till 2,5 bar på mig innan jag riskerar att få överfyllt!

Per L
om du är rädd om din ac , så VÄG in köldmediet , det klart bästa om du fyller ca 10 gram mer äv vad som anges på skylten i motorummet blir det perfekt. ( du tappar ca 10 gram i påfyllnadsslangen)
och du fyll via lågtryckssidan , fyllning via högtrycksidan kräver att anläggningen är under vacum . Kompressorn kan ej gå om man fyller via högtryckssidan.(Ca 24 bar)
Jo, det är ju sant! Men det förutsätter ju att systemet är helt tomt när man fyller på!

I mitt fall har jag (eg. morsan) en fungerande AC-anläggning som ej är servad sedan bilen (S60) var ny 2001 för 15.000 mil sedan. Min tanke var att mäta lågtrycket och justera upp det till "börvärdet" innan AC:n börjar krångla pga för litet köldmedium.

Då vet jag ju inte i förväg hur mycket jag behöver fylla på. Däremot kan jag väga tuben före och efter och se hur mycket det gick i. I min SAAB 9-3 -00 med 18.000 mil på mätaren, vars AC också fungerade, fyllde jag på ca 260 gram köldmedium (och ca 50 gram olja) och hamnade på 1,8 bar (i börintervallet 1,5-2,5 bar)

Per L
På dom bilar jag fyller, som ej är "tomma" utan att det är för lite gas för att den ska kyla eller kompressorn ej slår till pga lågtrycksvakten. Jag fyller så att skillnaden mellan in/utlopps temp är omkring 15-20 grader och håller koll på högtrycket så att det inte är för högt..10-15kg en varm sommardag (23-25 grader)
Då brukar det normala lågtrycket, efter fyllning, vara ca 1,8 -2,2 kg beroende på konstruktion av förångare ( hur effektiv den är) lägre tryck - kallare gas tillbaka till kompressorn...

Annars är det enda RIKTIGA sättet, att tömma systemet och fylla rekommenderad mängd gas

/Xlarge
Härligt, då verkar det som om jag inte är helt fel ute.

Just nu kan jag bara mäta lågtrycket men i framtidsplanerna ingår att både skaffa ett manometerställ så att både hög- och lågtrycken kan mätas och när det sedan behövs också en vakuumpump.

Vad tror ni om en sådan här set med pump och manometerställ? http://www.investliving.se/energi.asp?c ... tainer=384
Dock antar jag att nipplar för R410a inte passar på en bil med R134a!?

Mhv
Per L
Ett sådant set köpte jag som mitt första...
Men anslutningarna/slangarna passar ej, som du skriver, till snabbkopplingarna till serviceventilerna!
Det fixa jag med adaptrar, gjorda av bromsrörs nipplar, kommer inte ihåg gänga/namnet på dom, men dom sitter på amerikanska bilar, som jag fick svetsa ihop!

Annars funka det kanon!

PS jag har ett manometerställ inkl slangar och snabbkopplingar till salu DS

/xlarge
Per L skrev:Fast din ändring av anslutningarna låter som en ombyggnad till R12.
Anslutningen på en bil med R134a är ju inte i närheten av en gänga!

Jag skickar dig e-post (den i din profil) om manometerstället!

Per L
Nej..Nej..Det är olika storlek på gängorna/anslutningarna på slangarna i den satsen som du funderar på att köpa http://www.investliving.se/energi.asp?c ... tainer=384
Eftersom den är till för värmepumpar och dom har grövre skruvanslutningar än vad snabbkopplingarna har, till serviceventilerna

Man behöver fixa adaptrar för att servicekopplingarna ska passa på slangarna

Xlarge!!

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Hej. Undrar om det är någon som vet va[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]

Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel