Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonnybcool
Ska köpa en V70N nån gång framöver då vi har i planerna att bli en 2 barnsfamilj så nuvarande bil blir lite liten.

Hittade denna: http://www.blocket.se/kronoberg/Volvo_V ... ?ca=14&w=1

Vad tror ni? Va i kontakt med en säljare i förra veckan och han visste knappt nått om bilen så han skulle kolla upp lite och återkomma men har inte hört nått så ska ringa idag igen. Vill ju veta hur servicebok osv. ser ut och sen hur skicket på bilen är i största allmänhet. Fastnade lite för den där då den är "klar" utseendemässigt. Jag hade i planerna att sätta på r-front osv. Dock så ska man ju inte köpa den bara för att det är lite gjort på utsidan om service osv. är skit.

Har en bil som jag ska sälja först eller eventuellt byta in innan jag ska köpa V70N så det är ju ingen brådska så, men man får ju hålla lite utkik. Har ett par andra "kandidater" också som jag hittat på blocket i ungefär samma prisklass.
Användarvisningsbild
av greeeken
Jonnybcool skrev:Ska köpa en V70N nån gång framöver då vi har i planerna att bli en 2 barnsfamilj så nuvarande bil blir lite liten.

Hittade denna: http://www.blocket.se/kronoberg/Volvo_V ... ?ca=14&w=1

Vad tror ni? Va i kontakt med en säljare i förra veckan och han visste knappt nått om bilen så han skulle kolla upp lite och återkomma men har inte hört nått så ska ringa idag igen. Vill ju veta hur servicebok osv. ser ut och sen hur skicket på bilen är i största allmänhet. Fastnade lite för den där då den är "klar" utseendemässigt. Jag hade i planerna att sätta på r-front osv. Dock så ska man ju inte köpa den bara för att det är lite gjort på utsidan om service osv. är skit.

Har en bil som jag ska sälja först eller eventuellt byta in innan jag ska köpa V70N så det är ju ingen brådska så, men man får ju hålla lite utkik. Har ett par andra "kandidater" också som jag hittat på blocket i ungefär samma prisklass.
75000 kan ju vara att ta i.
Sen så skulle jag undvika v70 s60 innan 02
Många barnsjukdomar på dessa tidiga bilar. Gasspjäll , förardörren låser sig inte mkt klonk i framvagn , knapparna för elrutorna på förarsidan lägger av, osv osv
Men iövrigt såg denna bil din ut.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Gasspjällen är väl inte mycket bättre 03-06?
Klonk i framvagn är ju Volvos ledmärke :shock: för sämre framvagnsdetaljer får man faktiskt leta efter men det är egentligen de enda felen. Framvagnen med styrlder/krängningshämmare är ju inte så dyrt att byta.

Se till att alla servicear är gjorda speciellt 16000-mila med kamremsbyte.
Kolla det vanliga:
Oljefukt mellan motor v-låda
Rostiga bromsar bak
Stötdämpare bak
Inga oljud ifrån motor/låda
av Jonnybcool
Okey... Jo det där med framvagnen vet jag att de är problem med. Gasspjället visste jag däremot inte.
Men har V70N/S60 samma problem med packningen mellan motor och låda som gamla V70/S70?
Har haft en V70 98:a och den byttes packningen på i samband med kopplingen. I övrigt hade jag inga problem med den förra V70:in jag hade. Det var en V70R 98:a Fwd som hade gått 19xxx nånting vid köp och 21xxx nånting när jag sålde den. Blev inte så jättemycke mil med den då den stod avställd på vintern men jag va nöjd med den.

Jo det där med service och framför allt kamrem är ju viktigt. Säljaren jag pratade med förra veckan sa att den va bytt vid 17000 mil? Det verkar ju lite märkligt, eller?

Ringde förövrigt för en stund sen igen och det va nån som skulle kika på den idag men säljaren jag prata med skulle höra av sig när den killen tittat på den.
Användarvisningsbild
av greeeken
Klart säljaren säger att "nån" ska titta på den.
17000 mil det är vågat. Då undrar man hur resten av servicen har skötts.
Just kamremmen är den viktigaste service tycker jag o den ska bannemig hållas.

Jo spjällen är bättre på senare modeller, annat märke o funkar bättre.
Ja skulle tackat nej till denna , ser fin ut de måste man säga

Växellådorna är de inge fel på förutom att man ofta läser att folk med automat har rasade lådor. Dom manuella har man itne hört nått om.
av Jonnybcool
Den vart såld så blir att leta vidare. Har lite andra "objekt" som kan vara intressant.
Användarvisningsbild
av greeeken
dieselmagnus skrev:Automaterna rasar inte så ofta men folk är dåliga på att serva dessa med ny olja.

Du har nog rätt men volvo påstår väll att man inte ska byta olja på dom om det INTE är taxi så klart.
Eller har jag fel där?
av Jonnybcool
greeeken skrev:
dieselmagnus skrev:Automaterna rasar inte så ofta men folk är dåliga på att serva dessa med ny olja.

Du har nog rätt men volvo påstår väll att man inte ska byta olja på dom om det INTE är taxi så klart.
Eller har jag fel där?
Har också läst att Volvo säger inget om att oljan ska bytas såvida det inte är en taxi. Nu har jag aldrig haft en bil med automat men är en T5 med automat nått att ha? :P

Funderar på att provköra polarns brorsas V70 2.4T automat för att se hur det är...
webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]