Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SillyBear
Tjenare

Har efter flera års bmw ägande köpt mig en traktor

Valet föll på en s80 2.4t 01

Hämtade den idag och allt var frid och fröjd, låg mest och gled fram påvägen hem tills jag träffade på en bmw 528 på vägens om ville rejsa lite

Till min STORA förvåning så blev jag frånkörd av 528an

Vovvan är chippad med bsr ppc chip och ska enligt utsago ha 252hk och 410nm mot 528ans 193hk

Bilen känns ganska orkeslös när jag provar trycka på gasen i botten, har inte ägt något volvo med turbo förut men ska man inte känna när turbon börjar ladda när man har chippat den?

Har någon en lösning på problemet så skulle det vara väldigt uppskattat för jag är väldigt nöjd annars
av sifferkod
Prova med att koppla in en laddtrycksmätare och se om du har fullt turbotryck. Borde ladda runt 0.9 till 1 bar med steg 1 programvara. Ser det ut att vara okej där så kan du ju utesluta turbon och gå vidare och kolla på andra delar. Kollat tändstiften?

Mvh Jimmy
av SillyBear
Nu kommer även nästa fel

Motortvättade bilen igår och idag när jag körde den så rycker den som satan, går på ogämna varv och motorlampan lyser lite då och då

Vad kan detta nu bero på
av sifferkod
ush...

Jadu, du har nog fått in vatten i motorn som blandat sig med bensinen som gör att den misständer. Ta ur alla 5 tändstift och torka av dom. Prova sedan igen. annars vet jag inte vad det kan vara.

Använd inte högtryckstvätt när du tvättar motorn. Och täck över känsliga delar med t.ex plastpåsar så som databoxar/elcentral/generator osv.

Hoppas det löser sig

Mvh Jimmy
Användarvisningsbild
av Nexus
enklast måste vara läsa av vad den varnar för. trasig LMM ger en slö bil. När min Lmm var trasig lyste lampan och bilen var orkeslös.
att vattnet skulle leta sig in i motorn via stiften är ganska långsökt,då ska de sitta mycket löst och samtidigt så har du ingen komp i motorn.
i brunnarna kan det samlas vatten .....
av SillyBear
Jag har en ppc box från bsr, hur ska jag gå till väga för att läsa av felkoderna

Kollade bsr hemsida men hittade ingenting
av SillyBear
Löste problemet med motorlampan nu....tror jag

Laddade org chippningen och laddade sedan cippningen igen då slocknade lambasondlampan

Men problemet med orkeslösheten kvarstår, så alla tips på varför turbon inte laddar mottages tacksamt
Användarvisningsbild
av Nexus
hur långt har bilen rullat? jag känner ju tydligt när min lilla lätttryckare laddar som är helt orginal
av SillyBear
Den har gått 16700 mil

Jag har provat att dra på ordentligt med både chipper på och av och känner ingen som helst skillnad och som sagt jag tävlade lite med en bmw 528 på 193hk och blev ifrånkörd
Turbon laddar inte

Skulle gärna vilja hitta lösningen

Vad jag läst mig till hittils så säger de flesta luftmassemätaren, finns det fler saker som kan göra så att turbon inte laddar

Har sett att vissa har problem att turbon laddar ibland, men min laddar inte alls

Om turbon vore mekansikt trasig skulle inte bilen hosta och ryka som f-n

Polaren hade en saab med trasig turbo och den hostade och rök

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]