Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

sitter en liten svart givare vid golvet, som styr tempen :D sitter en på förar sidan och en på passargerar sidan. har säkert bytt 30st sånna givare :lol: det är ett vandligt fel, men synnerhet på V70N -07 till -08 modell.
Sort skrev:Hoj.

När jag kör ecc'n på max kyla så är luften på förarsidan kall men på passagerarsidan e den fesjummen :(

Har pratat me bilmekare men ingen kan ge något bra svar.
Men då finns ju detta underbara forum :)
Det sitter en temperaturspjällmotor för resp hö och vä sida.
Om det är fel på den högra eller om den hamnat i osynk är svårt att säga
men jag skulle börja med en kalibrering av spjällmotorerna.
Den måste en Volvoverkstad göra med Vida.
Detta fel har dryftats många gånger på forumet och ovanstående tips är mycket bra. Ett tillägg kan vara att det är för lite kylmedium i systemet. Detta är troligtvis fallet med min bil. Jag hade precis samma symptom och lämnade in bilen för felsökning: kondensorn är slut och måste bytas. Mao hade kylmediet läckt ut så pass att endast förarsidan kylde.

Jag kommer (förhoppningsvis) i denna vecka byta kondensor och torkfilter själv. Tanken är att ta med mig kameran och göra ett litet mektips av det hela. Kondensorer kommer behöva bytas på löpande band varje sommar och om jag kan hjälpa någon att komma undan för 2500 spänn, istället för 10000 som Bilia vill ha för ett byte, så skulle ju det vara bra! :D

Mvh
/Fred
Tack för tipsen :)

Nu e bara problemet att jag kör till Ukraina i morrn och där nere e de c.a 35-40 grader varmt...

Ska kolla med en kompis där om att fylla systemet.
Han fyllde sin BMW där nere för 500:-.

Om det e samma gas som här vette fan, bara man får ordentlig kyla i bilen så e jag nöjd samt att kompressorn knackar lite så den blir de ett byte av framöver.
Rätta mig om jag har fel men är det inte ett annat torkmedel om man kör på ren R13 jämfort med R134A? För att inte tala om att ren R13 är i sverige och förmodligen hela EU olagligt att köra med :P
Hade nog kollat upp det först, i Ukraina går allt haha
Är nu hemma från min semester i Ukraina.
Ecc'n klarade av att kyla rätt så ok men det e en stor skillnad på temperaturen mellan vänster o höger sida.
Jag ska kolla me Vovlo om hur mycke dom tar för att kolla spjällmotorerna.
jag fyllde inte systemet när jag va i Ukraina då den kylde hyfsat.
Nu kan jag rapportera att mitt fel med varmare luft på passagerarsidan löstes genom att jag bytte kondensor och fyllde på med kylmedel.

Jag resonerade lite med killen som fyllde systemet och vi kom fram till att anledningen till temperaturskillnaderna beror på att inte hela evaporatorn (som ordnar kylan så att säga) kyls ned. Sen är det antagligen så att luftstyrningen är så vist konstruerad att den luft som går till förarsidan passerar över den del av evaporatorn som fungerar längst. Detta är lite spekulationer men det låter logiskt.

Ett annat tecken på för lite kylmedium som "påfyllaren" sa var att ljudnivån från AC:n ökar. Detta stämde väldigt bra på min bil, den hade pysande, sugande och väsande läten för sig för sig innan jag fixade den och nu är den väldigt tyst! :D

Så:
Om din bil kyler dåligt på höger sida och om AC:n har en massa ljud för sig (som dock låter ganska coola 8) ) så har du med största sannolikhet för lite kylmedel i systemet...vilket i sin tur, med samma sannolikhet, tyder på en läcka.

Mvh
/Fred
Fred skrev:så att luftstyrningen är så vist konstruerad att den luft som går till förarsidan passerar över den del av evaporatorn som fungerar längst. Detta är lite spekulationer men det låter logiskt.
ja, det er sannt,ACen prioriterar förarsidan så att säga(grund av denna design).det är skriven i en annan tråd av Carman.

Har du flyttat över spridarna från gam[…]

Nordic Plus vs Ultra

Headup display, harman kardon, massage funktion so[…]

Håller på att byta drivaxel på h[…]

Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]