Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla V70-diggare!

Jag står inför följande utmaning:-)

Jag försökte starta bilen idag utan att lyckas.

Bilen, en V70 2001 2,4T, hade stått i solen och var enligt yttre tempmätare uppe i 36 grader. Innan parkering av bilen märktes inget. Efter att ha fyllt bilen med en reservdunk på 5 liter startade bilen precis som vanlig och på första försöket.

Under mina tidigare startförsök i samband med motorstoppen hade motorn mycket ojämn gång innan den dog. Efter ett tag gick den inte att starta alls. När jag senare tankade bilen kunde jag bara fylla upp bilens tank till 60 liter ungefär (dunk+macktankning) av 70 möjliga. Alltså finns 10 liter kvar att fylla upp.

Någon som har haft erfarenhet av något liknande?

Är det tankgivaren?
Bränslepumpen?
Gasspjället?
Du har inte kollat av felkoder antar jag? med tanke på våra bilars komplexitet så är det snudd på lag att alltid kolla av felkoderna först innan vidare felsökning.

Men, från symptomen du beskriver så skulle jag ha pekat mot problem med Evap ventilen, dess funktion är ju att evakuera bla insuget från bränsleångor som uppstår då du stänger av en varm motor. men som sagt utan felkod på dessa motorer så är det som att leta efter en nål i en höstack.

/tisa
Om bilen stod parkerad i en backe när det inträffade skulle jag tro att det är
bränslepumpen som är kass. På 01 och 02 var det ett problem med pumpen
som gjorde att den inte sög bränsle om bilen lutade och det var ca 10-20 liter
bränsle i tanken.
Uppvärmda vindrutespolare.

Det är spolarslangen som är uppvärm[…]

Felparkering...

@sewen , Äh, be de skicka bilden till dig f[…]

10 mil tog det innan nivån uppdaterades i in[…]

Det beror lite på vad för batteri d&aum[…]