Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eltoro2
Hej ! Hur många motorkuddar finns på en D5 och vilka som måste bytas om motor vibrerar vid tomgång? Övre och undre (den som sitter längst framm) motorfäste är utbytta men utan någon märkvärdigt resultat.
Toro
av AndreasGLT
Säker på att du behöver byta då? Det är ju inte så att en D5a är speciellt diskret av sig på tomgång.
Användarvisningsbild
av eltoro2
Nja... det kanske du har rätt i.
Jag fick för ett tag sedan en mystisk donk-ljud då man släpper kopplingen och det bara under några minuter när motor (eller kopplingen) är helt kall eller om det är kalt ute. Det dunkar även vid gaspådrag-när man släpper gasen och bilen sjunker. Det är en svag donk ljud och kommer från motorutrymme. Ibland, jag kan inte säga exakt men det känns som om det mårks i koplingpedalen.Jag har bytt ut det mesta i framvagn....Det känns inte som något farligt men irriterande...
Det förvånar mig att ingen fick samma problem eller det är kanske så att det finns inte tillräckligt många D5-or på forumet.
:x :cry:
av greenbay
Är inte ngn av kuddarna "aktiv" dvs den har en slang kopplad till en ventil, som vid olika tillfällen ger vacuum till kudden, för att öppna en intern hydraulventil den och göra den "mjukare"?
/greenbay
Användarvisningsbild
av eltoro2
det finns 2 st. som är vacumstyrda fram och bak men som jag vet de övervakas av bilens data dvs det skulle bli felmeddelnde om de strejkar....
Användarvisningsbild
av samcan
Du bör kolla upp din främre momentstag, i mit fall så är det denna som klonkar på, jag är på g att beställa ett sådant så jag vet inte vad den kostar, självaste gummit i mitt fall var nästan borta.
Uppvärmda vindrutespolare.

Det är spolarslangen som är uppvärm[…]

Felparkering...

@sewen , Äh, be de skicka bilden till dig f[…]

10 mil tog det innan nivån uppdaterades i in[…]

Det beror lite på vad för batteri d&aum[…]