Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av scabander
Har en V70 D5 årsmodell 2004 som har ett litet lustigt problem.

När det blir kallare, som nu, någon minus på natten, så uppträder ett lustigt fenomen. När bilen startas så kommer det efter några sekunder att ryka kraftigt av avgaser vid höger framhjul.

Rejmes (Volvo i Örebro) säger (ungefär så här) att det kan vara i förvärmningen av bränslet (= dieseln) som det blir lite kvar som inte förbränns ordentligt och därför ryker det. Inget farligt alltså, Och de har inte gjort något åt det.

Bilen har inte motorvärmare eller dieselvärmare.

Är det någon som känner igen detta? Har Rejmes rätt? Kanske inget att göra? :wink:
av NCR
scabander skrev:Har en V70 D5 årsmodell 2004 som har ett litet lustigt problem.

När det blir kallare, som nu, någon minus på natten, så uppträder ett lustigt fenomen. När bilen startas så kommer det efter några sekunder att ryka kraftigt av avgaser vid höger framhjul.

Rejmes (Volvo i Örebro) säger (ungefär så här) att det kan vara i förvärmningen av bränslet (= dieseln) som det blir lite kvar som inte förbränns ordentligt och därför ryker det. Inget farligt alltså, Och de har inte gjort något åt det.

Bilen har inte motorvärmare eller dieselvärmare.

Är det någon som känner igen detta? Har Rejmes rätt? Kanske inget att göra? :wink:
Är detta din första vinter med bilen? Alltså, har du aldrig tänkt på det tidigare? Har du kört på nåt som kan ha skadat bilen?

Jag hade nog ringt till en 4-5 olika verkstäder och frågat deras verkmästare om saken. Om nån på en verkstad vet så bör det vara dem.
Användarvisningsbild
av CarMan
det kan rycka lite om värmaren vid start, men om det rycker mycke eller konstant så är det nått fel.

värmaren sitter framför vänster framhjul!
av åklagarn
troligtvis har bilen värmare ändå, de flesta "svenska" bilar har värmare även om de inte har tidurs applikation inne i bilen.
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:
scabander skrev:Bilen har inte motorvärmare eller dieselvärmare.
alla svensksålda har dieselvärmare, men som sagt så är tidur optione som kostar extra.
en diesel blir inte lika varm som en bensinare så värmare behövs på kallare klimatsoner
av scabander
OK, men jag vill bara understryka att det är vid höger framhjul som det ryker, inte vänster. (Var nu förvärmaren sitter). Men jag tolkar era inlägg som att det är ett normalt beteende? Vilket också Volvo sagt.

Men det ryker alltså så mycket ibland att man tror att motorn fattad eld :wink: Under ett litet tag. Om man kör märker man aldrig detta. Det är bara om bilen står still och den är kall, och just startad.
Användarvisningsbild
av Whisky
Helt utan erfarenhet av Volvos dieselvärmare och med ringa erfarenhet från D5:or... Är det stört omöjligt att en packning från exv. grenröret är otät, eller nedanför. När materialet blir varmt expanderar den och tätar kanske bättre?
av scabander
Ja, bra idé.

Men då borde det väl upptäckas även under den period på året då det är varmt ute? Jag tänker att ute temperaturen kan knappast göra så stor skillnad gentemot den höga temperatur som blir vid avgasröret?

Fenomenet uppträder bara när det är runt 0-an eller kallare ute.
Användarvisningsbild
av Whisky
Tja.. det är ju sant! Men avgaser är ju istort osynliga vid varmt väder, men kondenserar ju fort i kyla (du vet, på vintern när man riktigt ser att det bolmar ur arslet på alla bilar)...

Nu så har min höger stora lykta givit[…]

Det uppstod ett litet spökfenomen när vi[…]

Carplay trådlöst?

Denna köpte jag, fungerar utmärk, kopp[…]

Spännande! ser framemot :D har ocks&ari[…]