Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av J.F.S
Hur upplevs neutralkontrollen?

Jag upplever en viss tvekan när man ska iväg efter att ha stått stilla ett tag men inget ryck eller växling. Släpper jag bromsen (utan gas) så börjar bilen rulla direkt vilket för mig tyder på att jag INTE har neutralläge aktiverat. Jag tror också att lådan växlar upp till högsta växeln tämligen omgående. Vid 50km/h så ligger motorvarvet på ca 1500rpm (kommer inte ihåg exakt).

Tycker också att lådan växlar bra när oljan väl kommit upp i temp. Växlingarna är lite hårda i början men märks knappt när lådan fått upp värmen. Kickdown upplever jag dock som lite seg.

Jag tog ur stickan häromdagen och det var en rosa-röd ton på oljan och luktade inte bränt så jag antar att den är i ok skick iaf. Bilen har rullat 22600 mil och körs mest i stadstrafik.

Vad tror ni? Jag vet att det bara blir gissningar men just nu är jag liten vilsen ifall jag ska kosta på en spolning, en uppgradering av lådan samt en nollning av adaptionen (kanske alltid görs vid uppgradering?).
neutralkontrollen går bara i när bilen sgtanar till stillastående, efter att ha varit uppe i en hastighet över 50 km/h (eller var det 60, kan även varit 30???)

då lägger växelådan ur växeln (som att föra spaken till N) sen när du släpper bromsen så lägger låden i D (här kan det bli en fördröjning på 1 eller i värsta fall 2 sek.
om du direkt börjar at gasa, så kan du alltså hinna öka motorvarvtalet en bit innan växeln går i, o då smäler det till när växeln går i.
Tack för svaret CarMan! Precis som du skriver så upplever jag en fördröjning på 1-2sek innan den driver framåt ordentligt. Kanske är på sin plats med en uppdatering då :)
Jag hade för övrigt fel om varvtalet. Det ligger på ca 1350rpm i 50km/h.
I ditt läge skulle jag bara byta oljan i automaten och inte skölja faktiskt. Känns inte som om din bil varit utsatt för hård körning, ser oljan ut som hallonsaft så räcker byte gott o väl, sköljning är inte alltid av godo.... :-)-)
Hallonsaft är en bra beskrivning på utseendet men den luktar inte hallonsaft, vilket är tur iofs :)
Skämt åsido, den luktar olja. Jag kan då inte känna någon antydan till att oljan skulle blivit bränd. Antar att den borde ha en annan färgton om så vore fallet.

Tack för input wissel!
Kom o tänka på .......
Du skriver uppgradering av lådan, jag gjorde en "Total Uppgradering av Can nätet" vilket troligen är samma pengar som om du bara uppgraderar lådan. Då får du rubbet av "buggfixar" som eventuellt finns, på min 2001 fick jag " Walk me Home" till exempel som inte hade funkat tidigare, det var en del saker till som helt plötsligt " lirade" just nu har jag " Midsommar minne" om du förstår vad jag menar :-)
Min känsla kommer jag ihåg och den var "riktigt prisvärd uppdatering" :-)
wissel skrev::.."Midsommar minne" om du förstår vad jag menar :-)
Hehe, hoppas betongkepan inte är alltför tung att bära!

Ska kolla upp vad min lokala Volvohandlare tar för respektive (endast lådan/tot Can) uppgradering. Tack för tipset!
du skriver 1-2 sek innan den driver fram ordentligt !?

neutralkontrolen är på eller av (inget driv eller normalt driv, finns inget där imallan)
CarMan skrev:du skriver 1-2 sek innan den driver fram ordentligt !?

neutralkontrolen är på eller av (inget driv eller normalt driv, finns inget där imallan)
Ska försöka förklara bättre. Om bilen varit stillastående vid tex rödljus så släpper jag bromsen och ger mjuk gas så upplever jag ett glapp innan bilen rör sig framåt. Jag ska testa igen och ge en bättre bild över hur det verkligen förhåller sig.

Det kan självklart vara så att det jag upplever är normalt. Jag har aldrig haft en Volvo med automat tidigare. En Mercedes och en Mitsubishi men upplevde inte detta fenom på de bilarna.
Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel

Elpriset

Något liknande detta att fästa i husg[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]