Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tdeimos
Fick meddelandet "motorprestanda nedsatt" i display idag. dvs motorn går ner i tomgång. Blev stressad som fan att få igång bilen igen då jag körde rakt över en landsvägskorsning. Fick hjärnsläpp, vred av tändningen och la i p-läget för att kunna starta bilen... Glömde den lilla detaljen att bilen fortfarande rullade i uppskattningsvis 20kmh!(Jag höll ned bromsen så det var möjligt att lägga i P) Brrr... ljudet skar ända in i benmärgen...
Men till min förvåning verkar allt fungera precis som vanligt! Någon som vet hur spärren fungerar? Kan jag haft sönder något trots att det inte märks nu?
Användarvisningsbild
av andreas 80
Kommer inte ihåg exakt vad spärren låser, om det är diffen eller något annat.
Den är fjäderbelastad och kör man för fort så "kuggar" den över för att inte slås sönder.

Visst är den stark men den tål inte hur mycket som helst, skulle den gå sönder vore det inte särskilt bra, då metalldelar kommer fara runt inne i lådan.
Men fungerar allt som vanligt så bör det inte vara någon fara, du kan knappast vara den förste som gjort detta.
av tdeimos
Snackade med syrrans pojkvän som är snut inne i sthlms innerstad och han bara skrattade åt mig när jag berättade om min blunder.
Tydligen är detta något dom utsätter snutbilarna för ofta när dom har brottom ut för att brotta ner nån fuling.
Känner mig lite lugnare nu.
Tack för svaret=)

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]