Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Teddy
Hej är ny på detta forum och det verkar ju var bra fart på konversationen här, och själv så hoppas jag på lite hjälp.

Jag har en V70 -01 170hk med automat som gått nästan 17000 mil.
Jag har märkt är att lådan växlar hårt mellan 2:a och 3:an och det märks mest vid mjuk körning. det verkar som om den slirar en stund innan den växlar upp. kör man sakta och släpper gasen just när den ska växla så går 3:an i och det dunkar till i lådan.
Om man kör iväg från stillastående och håller i gasen upp igenom växlarna så är det inte lika markant, men det är endå som ett uppehåll mellan 2:an och 3:an övriga växlar går i mjukt och fint i alla lägen.

Tycker inte lådan borde vara sliten då den gått mest långfärder och då är det ju bra de översta växlarna som används. hade den gått som taxi tidigare så hade jag förstått att lådan kunnat vara sliten... men 17000mil den är ju knappt inkörd :wink:
är i övrigt mycket nöjd med bilen
av andezon
Hej visst kan det vara fel på en låda som inte gått mer men det är inte vanligt.Troligast så skulle du behöva uppdatera mjukavaran för växellådan dvs TCM. åk in till vilken volvoverkstad som helst och säg att du vill uppgradera TCM så fixar dom det. mjukvaran kostar ca 2 kr plus arbete (ca 300 kr) och tar max 10 min.
prova sedan lådan och skulle den inte bli bättre så går man vidare genom att "spola lådan" vilket innebär att man spolar igenom lådan men ny frisk olja... detta är lite dyrare och brukar sluta på 2-3000 kr

men som sagt var, ladda TCM men frisk mjukvara först,jag tor att detta kan lösa ditt problem
något oklart?skicka mig ett mail på

[email protected]

Mvh Andezon
av Teddy
Tackar för det svaret.

Då får man väl åka ner till Nybergs i stan och be dem uppdatera programvara till att börja med.
av Brynäsarn
:?: Har precis samma problem eller störning på min låda trots att bilen (V70 2,4T-00) bara gått 9000mil. Känslan jag har är att det blir en mjukare växling om jag låter bilen gå på tomgång i någon minut innan avfärd, men det kan vara tillfälligheter..

Jag vill veta om du uppgraderat TCM och om det hjälpte?

Vet någon när skall oljan i automatlådan byts, vid vilket miltal alternativt antal år?

Spolning av lådan?? Mao är det inte att rekommendera att byta oljan själv alltså?

Full av frågor... men få svar.
av andezon
Man ska aldrig behöva byta olja på en växellåda på en volvo, om det inte är ett utryckningsfordon, eller om lådan beter sig konstigt....

spolning av lådan innebär ett riktigt byte av växellådsolja alltså att man tömmer hela systemet (renspolar allt som har med lådan att göra) och inte bara tappar av olja och slår på ny.. visst kan man byta olja själv men du måste köra till volvoverkstad och nollställa adaptionen för växellådan, annars tror lådan att det fortfarande är gammal olja...
av Teddy
Brynäsarn skrev: Jag vill veta om du uppgraderat TCM och om det hjälpte?
Nej jag har inte varit och uppgraderat mjukvaran än.
Tycker inte det är ett så akut problem för min del då det oftast är landsvägs mil för min del. och det märks mest när man kör i stan
Tänkte vänta tills vi ska in med bilen för den återkallelse som kommer ut i december. tänke kolla om de kan passa på att uppgradera mjukvaran då när bilen ändå är inne på verkstaden.

Hört att det kostar ca 400:- för uppgradering.
Någon som vet om det stämmer?
av andezon
Mjukvaran kostar ca 2kr sedan är det olika från verkstad till verkstad vart de tar för arbetet, men det låter som en rimlig summa
Användarvisningsbild
av Crille
andezon skrev:.. visst kan man byta olja själv men du måste köra till volvoverkstad och nollställa adaptionen för växellådan, annars tror lådan att det fortfarande är gammal olja...
När jag köpte min V70 i sommras så fick jag rådet att byta olja i automaten. bilen hade då gått 16500mil tror att det var ca 3 liter olja som byttes. behöver man göra en nollställning även då ?
Den gamla oljan var relativt mörk i färgen. bör man göra en spolning av automaten i sådan fall då ?
av andezon
Byter man ca 3 liter olja på lådan så har man blandat gammal och ny olja ca 50-50 om man ska nolla adaptionen då är svårt att svara på.
Men en sak är säker ska man byta olja på lådan ska man göra det riktigt, alltså med en spolning, och då brukar det gå åt allt mellan minst 6 och ända upp till 15 liter i vissa fall (beronde på hur smutsig lådan är)

personligen rekomenderar jag absolut inte att man byter olja om det inte är något problem man tror man kan lösa genom oljebyte, har för många dåliga erfarenheter av "rasade" lådor som man precis bytt olja på...

tänk själv en låda som rullat många mil och där smutsen i lådan tätar mot packboxar och ventiler, vad händer då när det kommer ren och fin olja som tvättar bort all skit från packboxar och dyl som är lite hårda....

om man mot förmodan vill byta olja för att sköta om sin bil så tycker jag att man ska gör det med 6000 milars intervall...

Men det är upp till var och en... bara vad jag rekomenderar
av Teddy
Hej Har nu varit och tankat ny programvara till automaten (TCM tror jag det heter på volvo språk ).

Var tvungen att släcka SRS-Airbag meddelande, efter att jag haft loss ECC panelen för lampbyte. och passade då på att tanka i ny programvara.

Måste erkänna att växlingarna fungerar mycket bättre nu.
inte bara det problemet som jag hade med växlingen mellan 2:an och 3:an. nu mera så håller inte bilen på att växla mellan 4:an och 5:an när man kör mellan 60-80 km/h, gasar man inte allt för hårt så ligger bilen kvar och drar på 5:an hela tiden. Tidigare så var bilen väldigt snabb att gå ner till 4:an

Har gjort uppgraderingen idag den 5/11 så jag har inte kört så jätte mycket med bilen än, men detta är min första känsla av vad som ändrats.

/Teddy

Det kan vara högtryckspumpen som är pro[…]

Fick häromdagen bytt båda motorer till[…]

Köpa spjällhus.

Jag tror de oftast testar genom att sälja kom[…]

Kontakt säkringsbox

Jag har för mig att en JAE-tång kostar […]