Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Jag undrar om det finns någon här på forumet som har haft samma problem som jag, min bil står för närvarande på verkstad med en spricka i toppen. Historien började så att bilen började regenerera partikelfällan tvingande tex. inne i stan, med kraftig rökutveckling som följd. Jag tog då kontakt med volvo som bytade lamdasond och tempgivare vilket hade gett felkod men som det visade sig inte vara något fel på eftersom peblemen fortsatte på samma sätt. Jag tog därvid kontakt med volvo igen men ingen åtgärd blev utförd. Til sist tröttnade jag på volvo och tog kontakt med mekonomen som konstaterade en spricka i toppen och efter en del efterforskningar visade det sig att det fanns ett konstruktionsfel på toppen där de hade borrat ventilhusen för djupt och därmed fått för tunnt gods i toppen. Detta är ett fel jag fått inofficiellt bekräftat från volvo som ett konstruktionsfel så därför undrar jag nu om det är någon här som haft samma fel eller har ett fiskebåtsliknande ljud från toppen och hur ni isåfall gått vidare med detta gentemot volvo.
Tacksam för svar

MVH

Tobbe
Fiskebåtsdunk är en sak och spricka i toppen en helt annan.

Jag har INGEN SOM HELST erfarenhet att topparna skulle
spricka pga konstruktionsfel :roll:

Fiskebåtsdunket beror på ventillyftarna, symptomet uppstår
för det mesta på långmila taxibilar.

Har Verkstan demonterat topplocket och dokumenterat att det
skulle vara sprucket ??
Det har de gjort säger de i alla fall, under tiden bilen regenererar i tätort så tar den ca 1 lit olja samtidigt på ungefär 15 min, det gör den dock inte när den går på landsvägsfart. kunde felet på ventillyftarna kunna göra att bilen tar onormalt mycket olja under regenerering???, verkstaden fick även rensa ut egr ventilen på ett 1 cm tjockt kokslager inne i väggarna och spjället. Bilen tar ungefär 1 liter olja på 300 mil. ??
Hur långt har bilen gått?
är bilen trimmad?
När är bilen registraringsbesiktad?
har du köpt den ny? eller begagnad av et företag?

jag har en hel del dieslar där jag jobbar, men ingen har deta fenomen när den rensar partickelfiltret.

spricka i toppen har jag sett på trimmade bilar, men då drar bom bara vatten.

kostnadsmässigt så har du försäkring om blen inte gått förlångt.
beroende på när bilen är utagen, eller hur & var den är köpt, så kude du fått allt gratis, men nu åker du ju på att betala lite till mekonomen, om nu inte försäkringen kan ta detta.

du kunde ha fått denna felsökning gratis, eller till rabaterat pris om du fortsatt at åka till samma verksta som tidigare inte hittat felet.

antar att detta var det du villa ha svar på? eller ???

att svara på det du fråga efter (hur många som haft samma fel) förstår jag inte anledningen till, säg att ni är 10 som haft samma fel. Vad ska du göra med den infon? ett stapeldiagrem o hänga på väggen?

allt på en bil kan gå sönder, det somm går sönder inom garanti tiden får du lagat gratis, det som går sönder efter garantin, täcknar man en försökring för, (om man nu inte vill betala själv)
Jättetack för den informationen, nej jag är inte ute efter ett stapeldiagram utan kanske information från människor som upplevt samma problem. Det är nog så att jag är ganska ensam med det här problemet, bra att Ni nämde det här med försäkringen det kan ju vara en väg att gå, vet dock inte om den täcker upp detta. Bilen har gått 20000 mil, jag är andra ägaren, och den är fullservad hos volvoverkstad, bilen är helförsäkrad den är inte heller trimmad. Bilen är inte nerplockad hos mekonomen så det är väl bara att dra den tillbaka till volvoverkstaden antar jag ,de har väl den bästa kunskapen om bilen. Täcker helförsäkringen sådana här skador?
tobbeman skrev:Jättetack för den informationen, nej jag är inte ute efter ett stapeldiagram utan kanske information från människor som upplevt samma problem. Det är nog så att jag är ganska ensam med det här problemet, bra att Ni nämde det här med försäkringen det kan ju vara en väg att gå, vet dock inte om den täcker upp detta. Bilen har gått 20000 mil, jag är andra ägaren, och den är fullservad hos volvoverkstad, bilen är helförsäkrad den är inte heller trimmad. Bilen är inte nerplockad hos mekonomen så det är väl bara att dra den tillbaka till volvoverkstaden antar jag ,de har väl den bästa kunskapen om bilen. Täcker helförsäkringen sådana här skador?
Tyvärr kan du inte räkna med någon Försäkring i ditt fall, bilen har gått för långt för
det.
din bil har gått färl¨ngt för att täckas av nån försäkring.

hur kan mekonomen veta att det är en spricka i toppen om den en är isärplockad?

glömde skriva att det är helt normalt att det är mycke beläggningar i EGR ventilen, med tillhörande EGR kylare

Har funnit mikrobrytare som kan passa. Men de ser […]

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

Saknar Android Auto

Den ska passa. Jag pratade även med Volvo sup[…]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]