Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av smirre
Hej alla!
Har läst igenom en hel del på detta forum,som "lärde"mig en hel del angående gasspjällsproblemen som finns på V70 å andra bilar.Hade problem med att bilen inte gick riktigt på tomgång plus att den inte drog riktigt på hela registret,tappade kraft vid gaspådrag(ibland bara).Vill komma med lite positiva inslag om Bilia.Hade en del prat med Bilia å andra på Volvo.Eftersom problemet bara kom ibland,så befarade jag att dom inte skulle göra något åt det om felet inte fanns precis när dom körde.Men dom lyssnade till slut på vad jag sa å bytte ut spjället å ny programvara(utan ett öre i kostnad),bilen är en V70 2.4T-01(gått 7200 mil),å jag kan säga att det blev som en ny bil å köra,så alla som har liknande problem,stå på er så löser dom säkert det på Bilia.Så...En eloge till Bilia på Hisingen i detta fall.Det kan vara lönt å ringa runt å "tjata"lite på dom.Hoppas detta kan hjälpa nån mer med liknande problem.
Å ett stort tack till detta kanonforum!
Mvh Hans.
Användarvisningsbild
av Pajtor
smirre skrev:Hej alla!
Har läst igenom en hel del på detta forum,som "lärde"mig en hel del angående gasspjällsproblemen som finns på V70 å andra bilar.Hade problem med att bilen inte gick riktigt på tomgång plus att den inte drog riktigt på hela registret,tappade kraft vid gaspådrag(ibland bara).Vill komma med lite positiva inslag om Bilia.Hade en del prat med Bilia å andra på Volvo.Eftersom problemet bara kom ibland,så befarade jag att dom inte skulle göra något åt det om felet inte fanns precis när dom körde.Men dom lyssnade till slut på vad jag sa å bytte ut spjället å ny programvara(utan ett öre i kostnad),bilen är en V70 2.4T-01(gått 7200 mil),å jag kan säga att det blev som en ny bil å köra,så alla som har liknande problem,stå på er så löser dom säkert det på Bilia.Så...En eloge till Bilia på Hisingen i detta fall.Det kan vara lönt å ringa runt å "tjata"lite på dom.Hoppas detta kan hjälpa nån mer med liknande problem.
Å ett stort tack till detta kanonforum!
Mvh Hans.
hejsan hej, de var skönt och höra att de fixar löser sej för andra :D
Har själv samma problem, dock inte på tomgång eller nåt, bara när ja kommer upp i 100 km eller nåt och då smårycker de, de hade pratats om att dom hade redan byt de på bilen som är en v7n 2.4T- 00 gått 11400
har inte bryt mej om att de hackar men de är kanske värt att tjata som du skrev, volvo gör ju aldrig något åt de, utan ska bara ha massa pengar och felsöka och felsöka. uh är så trött på dom. Så de blir nog bilia nästa gång, skönt att de löste sej för dej. :D
Användarvisningsbild
av Pajtor
Är lite nyfiken, kan du berätta lite hur bilen gick innan dom byte gasspjälet. min rycker bara när ja kommer upp i hastighet, plus att jag får inte den lilla knuffen av turbon på 2:an3:an osv. de är ju trots allt 200 hk och ska kunna känna lite.
Användarvisningsbild
av Loner
Pajtor skrev:Är lite nyfiken, kan du berätta lite hur bilen gick innan dom byte gasspjälet. min rycker bara när ja kommer upp i hastighet, plus att jag får inte den lilla knuffen av turbon på 2:an3:an osv. de är ju trots allt 200 hk och ska kunna känna lite.
Nån turboknuff kände inte jag heller på min 2.4T, men efter en PPC-trimning så känns det att det händer nått vid ca 2500 rpm.

/L
av smirre
Hej Pajtor!
Kan säga att felet kommit tillbaka tyvärr...Bilen uppför sig ungefär som jag beskrev,framförallt när den är halvvarm så kan den "tappa kraften" när man drar på lite mer än halvgas,sen spjället byttes så går den jämnare på tomgång å "dippar"inte på samma sätt som innan,men det andra felet kvarstår tyvärr,men när den går riktigt(vilket den gör för det mesta),så är den attans pigg :D ,som sagt felet kommer bara ibland.Har fått ett felmedelande på ECM nu.Skall in å prata med dom igen på Bilia,så får vi se vad det ger.Rapporterar när jag vet mer..
Mvh Hans.
av nevyn
kollat magnetventilen, tändstift, etc? har du felkoder går det kanske få ut nåt vettigt av det.
Användarvisningsbild
av Pajtor
Loner skrev:
Pajtor skrev:Är lite nyfiken, kan du berätta lite hur bilen gick innan dom byte gasspjälet. min rycker bara när ja kommer upp i hastighet, plus att jag får inte den lilla knuffen av turbon på 2:an3:an osv. de är ju trots allt 200 hk och ska kunna känna lite.
Nån turboknuff kände inte jag heller på min 2.4T, men efter en PPC-trimning så känns det att det händer nått vid ca 2500 rpm.

/L
ok, Ne känner faktiskt inte att de händer mycket , men tittar man iofs på mätaren så rör den sen, men som sagt- saknar den lilla knuffen. :???:
Användarvisningsbild
av Pajtor
smirre skrev:Hej Pajtor!
Kan säga att felet kommit tillbaka tyvärr...Bilen uppför sig ungefär som jag beskrev,framförallt när den är halvvarm så kan den "tappa kraften" när man drar på lite mer än halvgas,sen spjället byttes så går den jämnare på tomgång å "dippar"inte på samma sätt som innan,men det andra felet kvarstår tyvärr,men när den går riktigt(vilket den gör för det mesta),så är den attans pigg :D ,som sagt felet kommer bara ibland.Har fått ett felmedelande på ECM nu.Skall in å prata med dom igen på Bilia,så får vi se vad det ger.Rapporterar när jag vet mer..
Mvh Hans.
Hej smirre,Tråkigt och höra att felet har kommit tillbaka. :???: Hoppas dom på bilia löser felet med bilen. :) Japp du får rapportera mer när du fått reda på något. alltid kul och vet vad de kan vara. :D
Användarvisningsbild
av Pajtor
hej igen, ang gasspjället som alla pratar om, så kan man rengöra de själv samt fixa till vevhusventilationen. någon som vet lite mer exakt vad man ska rengöra. har en v70N 00. 2.4t
Mvh Peter
av smirre
Hej igen.
Har varit nere på Bilia idag å fick hjälp av den killen som jag tidigare har haft kontakt med(han som såg till att gasspjället byttes)då tomgången dippade när man släppte gasen.Det andra felet som visade sig genom att bilen "tappade kraften" vid halvrejält gaspådrag,framförallt när motorn var kall märkte man det ordentligt.Hur som helst...Var nere å fick vara med hela tiden.Efter provkörning vid riktigt kall motor(kördes ner åtta på morgonen,å vi skulle provköra runt ett tiden),så kunde han konstatera att det var nåt fel,han sa att den kanske var trimmad,men att det kunde också vara fel på magnetventilen(som nevyn var inne på) som delvis styr turbotrycket,då det ibland kunde bli större eller mindre tryck till turbon beroende på i vilket läge magnetventilen "fastnade" ,in med felsökningsinstrumentet(Vida heter det tydligen nu för tiden) så läste han ut att det fanns en felkod på just den enheten.Sen testade han att köra igång ventilen med genom datorn,Den skall låta lite/kännas när den är igång.Den var stendöd då jag kände/lyssnade på den.Han hämtade en ny å vi provade igen å då lät/kändes det att den arbetade.Eftersom jag ännu inte kört bilen riktigt kall,så är jag ju inte riktigt säker på att felet är åtgärdat men det mesta pekar på att felet är åtgärdat då den inte har visat en tendens på att "tappa kraften".Måste berömma denna killen på Bilia för att han felsökte å åtgärdade detta utan arbetskostnader!Magnetventilen kostade 516:-Alltså blev min kostnad "endast" 516:-!!.Nåväl..får väl återkomma om ett par dar igen när jag kört lite mer...Ha det bra alla...Hans.

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]