Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henry
Hej jag har vid rengöring "lyckats" peta sönder kupétemperaturgivaren på min s60 så nu funkar inte klimatanläggningen som den ska. Givaren finns på en tråd den syns i ett hål innanför panelen vid reglaget för temperaturen på passagerarsidan. Jag vill ha tips om hur jag får bort panelen där givaren sitter för att sedan kunna byta tråden som temperaturgivaren sitter på.
Hälsningar Henry
av Henry
Tack för tipsen så här långt men panelen på min bil saknar det pennfack som sitter under klimatanläggningens panel så det är oklart för mig var jag angriper panelen för att få loss den. Är det någon som kan ge ytterligare detaljer så tackar jag på förhand.
Hälsningar Henry.
av Henry
Idag fick jag bort panelen till klimatanläggningen och skulle montera ny givare, då visade det sig att det inte var något fel på givaren utan felet är ett helt annat. Det är en liten komponent på en tråd som man kan se igenom de tre små springorna i panelen vid ovanför höger sidan teminställning. Den är fastlödd på kretskortet. DEN TRÅDEN ÄR AV, komponenten kan alltså inte lämna någon signal.
Är det någon som vet var man får tag i en ny (ser ut som en liten diod). Volvo uppger att den inte går att köpa utan man säljer bara hela enheten ca 6000 kr.
Henry (hoppet är det sista som överger en)
av elrohir
Jag har precis samma problem med den lilla koppartråden, min sambo såg att något stack ut mellan dem tre gallren och försökte slita bort det i tron att det var ett löv eller liknande.

Är det någon som har kommit på vad det är för komponent? är den en form av PT-givare?

Hjälp... det börjar bli kallt ute!!!
av Henry
Hej Henry här igen, jag fick aldrig tag på den komponenten som var trasig så jag fick punga ut med 6300 kr inklusive montering på volvo för en helt ny enhet. Jag monterade isär klimatenheten och konstaterade att det är relativt enkelt för den som är van att löda på kretskort att löda in en ny komponent i stället för den som jag "lyckades" peta sönder.
Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]

Doktorns 945 ltt -97

Jo. Jag gjorde det flera gånger. När ja[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-1917)[…]

Elproblem i baklucka

Jag gjorde den här fixen på min i f&oum[…]