Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av black
var fjärde eller femte gången när jag startar bilen så får jag fram ett meddelande i displayen att det är fel på startspärren....och bilen startar naturligtvis inte!
ibland går start motorn (när man vrider på nyckeln) ibland händer det inget...testat med reservnyckeln....hjälper inte..... man kan hålla på å försöka 20 ggr....eller dra ut nyckeln stoppa in den igen å försöka på nytt....ibland startar den på 5-6 försöket ibland på 10-onde.....Problemet kommer lite när bilen känner för det....som sagt det kan gå 4-5 dagar utan problem....å sen börjar den krångla igen.....vad kan det vara?
gäller alltså en s80 '01 2.4t
Mvh
Användarvisningsbild
av greeeken
Jag skulle börja kolla på batteriets skick
Sen skulle jag läsa ut felkoder som garanterat finns.
Låter ju som startspärren strular så klart.
Användarvisningsbild
av black
kollat själv felkoderna genom att vrida nyckeln å hålla inne INFO knappen samt tryckt på dimljusknappen.....kommer en del info men inga felkoder....
betteriet är nog aldrig bytt...men den har aldrig krånglat heller....aldrig varit urladdat eller nåt.....pratat med Volvo ...de säger att man ska rengöra några elkontakter på själva startmotorn....men startmotorn går ibland???trots att bilen inte startar......konstigt det här.....ägt bilen i många år aldrig haft några problem.....men det är la dags nu...
Användarvisningsbild
av isak
hej
det är ju en enkel operation att kolla manöverledningen på startm-, så du har bra kontakt (sittet stadigt)
lycka till.
isak
Användarvisningsbild
av greeeken
black skrev:kollat själv felkoderna genom att vrida nyckeln å hålla inne INFO knappen samt tryckt på dimljusknappen.....kommer en del info men inga felkoder....
betteriet är nog aldrig bytt...men den har aldrig krånglat heller....aldrig varit urladdat eller nåt.....pratat med Volvo ...de säger att man ska rengöra några elkontakter på själva startmotorn....men startmotorn går ibland???trots att bilen inte startar......konstigt det här.....ägt bilen i många år aldrig haft några problem.....men det är la dags nu...

Du kollar inga felkoder precis när du gör så. Du får bara fram att det finns nån felkod nånstans i bilen med det sättet du gör.
Du har en 01:a o aldrig bytt batteri. Då är det verkligen dags. Det räcker med att nån cell är dålig i batteriet så kan du få all världens skumma problem. Har råkat ut för sådant o det tog ett tag att komma på det.
Kan ju va så att kabeln till startmotorn sitter löst, har hänt på dessa bilar, värt att kolla att det sitter bra.

Felkoder kan du BARA läsa ut med ppc eller hos volvo. DÅ får du ut ALLA felkoder som finns.

Tror inte det fungerar men koppla loss batteriet i ett par timmar så bilen är strömlös. Testa därefter. Ladda batteriet under tiden. Alternativt testa med ett nytt batteri om du kan låna av nån bekant o så.

Mvh Greeeken.
Användarvisningsbild
av black
det där med att koppla loss bateriet har jag ju redan testat....det blev bra i nån vecka sedan kom det tillbaka.....tror att jag ska börja med startmotorn....har tillgång till ett bra garage med hiss...ska börja med det i af.....
Greeeken, borde inte batteriet ge nåt tecken på att det är på väg att ge upp?...visst bilen är 8 år, men den har aldrig rullat vintertid....den har alltid stått i varmgarage från 1/10 till 1/4....
börjar med startmotorn imån....hjälper inte det....då blir det volvo på måndag.......hittar inte de några felkoder, då får man väl testa med ett nytt batteri. ;)
Mvh
Användarvisningsbild
av greeeken
För mig började det med att inga rutor ville åka ner oavsett vilken knapp man testade oavsett dörr.
Sen blev det mer o mer tills den vägrade starta.
Bogserades in , o då visade det sig att batteriet är kaputt.
Batteri ska man byta vart 5 år ca.

Hoppas det löser sig för din del.
Användarvisningsbild
av wissel
Jag skulle också börja med batteriet, en felkodsavläsning är ju "halva batteriet". När bilen står på vintern, är den under laddning då ? Åtta år gammalt batteri är en god anledning att byta bara av åldersskäl. Sedan eventuell avläsning a 500-600 pengar. :-))
Användarvisningsbild
av CarMan
Om du får felmedelande om att bilan är startspärrad (med båda nycklarna)
så kan det inte var bilens batteri
det kan heller inte vara kabeln på startmotorn.

med tanke på årsmodelen så skulla jag byta antennring förutsatt att du har felkod 720A

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]