Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Har precis köpt en husvagn och behöver därför koppla in tändningsstyrd spänning till stift 2 (7-stifts) i den eftermonterade dragkroken.
Är det någon som vet var man kan skarva på en kabel för att få till det? Eller ännu bättre om det finns något fördraget som man bara kan koppla på?
Bilen är en V70 2,4D -06 och draget är troligtvis eftermonterat på Volvo-verkstad eftersom den gått som tjänstebil tidigare.
Dragkroken är av märket Bosal och kabelkitet är ECS electronics. Enligt dokumentationen så ska stift nr 2 vara till dimmljuset men det är inte inkopplat och enligt ECS´s hemsida så går det inte att få konstant spänning med 7-stifts kontakt (se nedan).

Från FAQ på ECS hemsida:
När ska jag välja ett 7- eller 13-poligt set?
För 7-pol väljer man om ingen konstant spänning krävs (t.ex. för cykelkärra eller liten släpvagn). För 13-pol väljer man om konstant spänning krävs (t.ex. för husvagn).

Batteridrift för husvagn?
Endast möjligt med 13-poliga ledningskit.

Jag tycker att det låter konstigt eftersom det är massor med bilar som har 7-stifts kontakt och ändå åker runt med husvagn.
Så vad tror ni? Går det att fixa till på något sätt eller.....?
Mvh Snider
hej
klart att du kan anv-7polig. bakom reservhjulet finns en skarv som är till för släpv-kontakten.i
den finns det alternativ du kan välja på, till direktström för laddning. studera instruktionsboken kan du välja 15 el 30 ström med säkringsplacering.
hoppas du förstår vad jag menar?
lycka till
isak
hej igen
jag behövde inte koppla något extra, bara att skifta plats med kabeln ut till kontakten är det någotsånär standard skall den vara blå.jag flyttade om säkr- för att anv- 15 ström på min 03a men din är nyare så de kan ha ändrat något. är ju bra tänkt när det finns alternativ matning till en h-vagn. man slipper ju problemen med gröna sl-kontakter o krypströmmar vinterhalvåret (du har spänning bara vid tillslagen tändn-)
isak
Hej igen
Det låter intressant. Kan du förklara lite mer i detalj vad du gjort, vilka kablar skiftade du och var? Enligt instr.boken finns det 2 st säkringar i bak som är till för dragkablage (30- & 15-matning). Är den blå kabeln kopplad över någon av dom?
På min bil finns det en kontakt (troligtvis orginal) som är kopplad direkt till CAN bus-dosan och enligt schemat på CAN bus-dosan så går den blå kabeln till stift 2, dvs 54g. Problemet är att dosan skickar ingen spänning vidare till stift 2 vilket ju stämmer med uppgifterna på ECS hemsida om att det inte går att få konstant spänning med 7-stifts kontakt med deras system.
Jag vill inte gärna plocka isär CAN bus-dosan så alternativet är väl i så fall att dra en separat kabel från den blå i bak på bilen till stift 2 i kontakten. Frågan är bara hur Can bus-systemet reagerar då? Det är ju tänkt att kommunicera med de släp som kopplas på och den kommunikationen kopplas ju bort på enbart det stiftet.
Återstår väl endast att prova sig fram.
Du får gärna lägga upp bilder på hur du gjort så att jag förstår lite bättre.
mvh Snider
det tillåter inte mina datakunskaper?
bilens 13 poliga kontaktstycke bakom reservhjulet lade jag blå mot blå till släpv-kontakten se kommer jag ite ihåg vilken säkring jag flyttade i REM enheten? är det den du kallar can-busdosan? ta en provlampa och kolla. har du 13polig kont? på min var 7polig när jag köpte bilen men den blå kabeln ej inkopplad det funkade omgåeende för mig men din bil är ju nyare?
isak
Här har volvo alla monteringsanvisningar.
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii/search.aspx

här har du den som visar hur du ska göra på din bil
http://vccs.volvocars.se/accessories/fe ... code=sv-SE
isak skrev:det tillåter inte mina datakunskaper?
bilens 13 poliga kontaktstycke bakom reservhjulet lade jag blå mot blå till släpv-kontakten se kommer jag ite ihåg vilken säkring jag flyttade i REM enheten? är det den du kallar can-busdosan? ta en provlampa och kolla. har du 13polig kont? på min var 7polig när jag köpte bilen men den blå kabeln ej inkopplad det funkade omgåeende för mig men din bil är ju nyare?
isak
Trådskaparen har inte sama elsystem som du har, så det ser inte likadnat ut. (bilarna är tämligen lika på utsidan, men inte på insidan)
Jaha, då var det bevisat. Enligt Bilia så går det inte att få plusmatning för husvagn i släpvagnskontakten för de som har eftermonterad dragkrok på V70 2005-2008 (gäller 7-polig kontakt). Enligt killen på Bilia så fanns det färdiga kit för bilar tillverkade fram till 2004 eftersom de hade det gamla kabelsystemet men när man gick över till CAN-BUS 2005 så försvann möjligheten att få plusmatning till stift 2 som normalt sett används till detta.
Han trodde inte heller att det var så smart att dra en egen kabel vid sidan om eftersom han trodde att det kunde störa det "riktiga" systemet men han verkade inte kunna så mycket om det så han kanske bara svamlade.
Någon som har några förslag på hur jag ska bära mig åt för att driva kylskåpet i husvagnen under färd (gasol är inget alternativ)?
Mvh Snider
Snider skrev:(gasol är inget alternativ)?
Mvh Snider
Är du säker på det? Jag brukar använda gasol under färd, och det går alldeles utmärkt. Åker man färja ett par timmar får man inte ha den på, men det brukar hålla sig kallt iaf 8)
webasto doserpump v70n 07

På en V70N borde det väl sitta en Ardic[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Hej. Undrar om det är någon som vet va[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]