Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Exry
Hej alla!

Jag har ett problem med klockan i vår XC70 (2003). Den går mycket för fort... Det kan vara tom mer än 10min på en vecka som den drar iväg...

Dessutom så har kontrollerna i ratten till radion slutat fungera (farthållaren fungerar fortfarande), samt att displayen på radion har tappat bakgrundsljuset, så man ser itne vad som står...

Är det någon av er som vet något om sådant? Volvo vill ha 500Kr för att titta på bilen, även om de inte kan fixa felet ... så... ocker...

//Exry
Användarvisningsbild
av jimDK
Jag kjenner tyvärr inte problemet.
Du kan kontrollera om diagnostiska system har upptäckt ett fel:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=41196
kanske det är nyttigt?
ett bättre alternativ är att köpa PPC från BSR: http://sv.bsr.se/products/503050/
med en kod läsare kan du även läsa felkod ut och få en mer exakt beskrivning
(kontrol av felkoder kostar runt 500,- på en Volvo verkstad)
Användarvisningsbild
av wissel
Utgår att du gjort "standardåtgärden" vid olika konstiga fel inom el.....gör bilen strömlös i ett par timmar samtidigt som du laddar upp batteriet. Om du har originalbatteriet så kan det vara på G åt fel håll :cry: Klockan kanske det inte fixar med resten skulle kunna vara sympton kanske. Jag har sparat en
j-.....a massa pengar på att ALLTID lyfta minuskabeln på batteriet när något verkar skumt, dessutom är det alltid nyttigt att ge batteriet en knuff. :-)-)
av to_ka
På v50/s40 kan man ju justera klockans avvikelse i VIDA. Kanske går på dessa med är osäker. Kanske skulle hjälpa med en CEM uppgradering om inte annat? Men då måste ju bilen in på verkstad iof.
Användarvisningsbild
av wissel
Exry skrev:Hej alla!

Jag har ett problem med klockan i vår XC70 (2003). Den går mycket för fort... Det kan vara tom mer än 10min på en vecka som den drar iväg...

Dessutom så har kontrollerna i ratten till radion slutat fungera (farthållaren fungerar fortfarande), samt att displayen på radion har tappat bakgrundsljuset, så man ser itne vad som står...

Är det någon av er som vet något om sådant? Volvo vill ha 500Kr för att titta på bilen, även om de inte kan fixa felet ... så... ocker...

//Exry
Hur har det gått för dig o din Volvo, alltid nyttigt o lärorikt när det kommer tillbaka lösningar från dem som haft trubbel, då lär vi oss alla för framtida bruk. :-)-) :-)-)
"Limp home mode" ?

Gåtan verkar vara löst, det verkar som […]

Från en lekman: Går inte bromsar p&ari[…]

B230fk saknar kraft

Det är nog flera saker i kombination på[…]

Spolning av automatlåda

Niemi bil i Luleå tog 5400:- sist för[…]