Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wallin66
jag hade tänkt att byta oljefilter på min s60 01:a undrar om de sitter svårt till eller var sitter de över uvud taget.
behöver jag något speciellt verktyg????

S 60,170hk 2,4 , 2001
Användarvisningsbild
av halmstaden
Rätt, Tomas. Du hittar nog var du ska sätta verktyget, bredvid tråget bara. Du tappar förstås ur oljan innan du tar loss filtret. Byt packning också förstås. Det står i instruktionsboken hur mycket olja du ska ha, lycka till!

MVH /O
av wallin66
ok tack de hade varit kass o inte haft med mej den o få åka runt o leta. hoppas de inte sitter allt för knepigt till bara. har inte bytt på en sån ny bil förut.
Användarvisningsbild
av Nexus
Det sitter enkelt till underifrån. I framkant på vänster sida om tråget om du står framifrån bilen sett .Du har ett insattsfilter sitter i plast koppen.
Avdragaren finns på mekonomen m fl och kostar under 100 lappen.
av Wych
Sist jag var o böt olja på min s60, gjorde jag det på en OK Gör-det-själv, och de hade oljefilteravdragare man fick låna. Dock hade jag själv med en avdragare som gjorde jobbet, bilbältesvarianten, men filtret satt hårt och man fick jäklas ett litet tag... När du skruvar fast nya filterat kan det vara bra att doppa fingret i motorolja, vilket av du säkert har nån droppe kvar och smörja in o-ringen med. Lycka till
Användarvisningsbild
av Ringhede
Ja.

Försök inte med gamla modellen av filtertänger för då spräcker du plastbehållaren runt filtret.

Använd den svarta metallvarianten som visas i inlägget i början av tråden.

Kostar runt 40 kr på Biltema

Köp dock orginalfilter eller motsvarande kvalitet.

mvh Roland
av Lilj
Wych skrev:Sist jag var o böt olja på min s60, gjorde jag det på en OK Gör-det-själv, och de hade oljefilteravdragare man fick låna. Dock hade jag själv med en avdragare som gjorde jobbet, bilbältesvarianten, men filtret satt hårt och man fick jäklas ett litet tag... När du skruvar fast nya filterat kan det vara bra att doppa fingret i motorolja, vilket av du säkert har nån droppe kvar och smörja in o-ringen med. Lycka till

Jag använde samma fast det där bandet gick av. Var också på en Ok gör det själv hall men deras avdragare var för liten. Gjorde ett lallar meck med ett spännband istället men det knakade otrevligt i kåpan till oljefiltret men det gick. Bilbältersvarianten är inget att rekommendera.

Kramas! 😀

Olja hjulhuset v70 D3 2012

Någon som kan ge mig ett tips på var o[…]

Foto, tryck på att lägga till filer i m[…]

Oväsen från 740

Kort och gott så har en 740 med b230f och m4[…]