Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wiberg
Hej!
Nu jag jobbig:( jag har en hu-603 stereo utan slutsget. men jag har 2 högtalare i hatthyllan, 1 i vardera bakdörr och 2 i framdörrarna (har inte öppnat och kollat om det är 3 men jag har gallret med dubbla högtalare där nere), och inget i centrern. (8 högtalare vad jag vet) men kan lika gärna vara 12 högtalare om det sitter 2 i hatthyllan och 3 i framdörrana.

Mina frågor lyder:
1. har jag Performance paketet?
2. om jag byter högtalare fram till 8" + 4" (om jag inte har det) orkar 603an att spela de utan slutsteg?
3. är det lätt att montera in ett orginal slutsteg?
4. klarar mina högtalare av ett slutsteg utan att byta högtalare?

hoppas jag inte är jobbig nu! men jag hittar inga bra svar!
Senast redigerad av 1 Wiberg, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Funk
1: Du har med största säkerhet Performance

2: Det räcker inte till riktigt, men det kommer fortfarande att låta bättre.

3: Vet ej..har aldrig gjort det.

4: Ja det klarar dom, under förutsättning att du inte spelar så högt att det låter dåligt...

Min rekommendation är att först byta högtalarna i framdörrar mot ett 6,5" kit (ej volvos) och sedan komplettera med ett slutsteg och/eller en sub..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Det finns en massa sätta tt uppgradera ljudet i bilen är du nöjd med 603an så är förslaget att du behåller den, byter ut högtalarna i fram och bakdörrarna till något värre, en ett kit system fram så du får upp diskanten på orginal platsen i dörrsiddan.. och koaxial i bakdörren sen två stycken 8" koaxial i hatthyllan är enklast då det bara är att skruva i orginalramarna...

Vill du däremot byta ut hu 603an mot en annan stereo?? så blir det lite mer pill..

1. Kolla under passagerar sätet är det tomt där har du garanterat Preformance (då de andra nivåerna har slutsteg)

2. stämmer in med föregående talare..

3. lätt och lätt, har du strömkabel framdragen blir det iaf enklare, annars måste du dra en kabel från passagerarsätet under instrumentbrädan hela vägen bort till säkringscentralen på förarsidan, sen måste du plocka bort eccpanel stereo för att sätta dit lågnivåkablar och högtalarkablar, sen för att få dit slutsteget måste du enklast lyfta ur passagerar sätet alt bara lyfta undan det, monteringsanvisningar kan ordnas om du skulle vilja se..

4. Stämmer in med föregående talare..
av Wiberg
tack för svaren!
jag har märkt att jag inte har något slutsteg, men har utrymme för det stora högtalarna i framdörrarna, sen så låter det som att vänster bak har pajat då den brusar vid basljud...

Min tante är att bara byta bakdörrshögtalarna till att börja med, då ljudet är het okej! väldigt klart och fint och basen är ren vid normal volym:)

så nästa fråga är: går det att bara sätta in 2 st 100w högtalare bak i dörrarna utan större åverkan eller måste jag ha addapter m.m.?
kollade på bildelsbasen att de ligger på 600kr styck!! 1200 för begagnade 100ware som gjordes för ca 8 år sen, är inte det lite överpris?:( tips på eftermarknadshögtalare som är i samma klass?

kollade brl och hittade JBL GTO-838 för 1298:- 100wRMS, borde inte de vara bättre? blir det mycket jobb att få i dessa?
Användarvisningsbild
av Funk
I bakdörrarna passar vanliga 6,5" rakt av, medan du troligen inte alls får i 8" .

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
Jag vet inte om Volvos paket innehåller upp till 8" även i bakdörrarna, men tror inte det.. Hursomhelst får du inte in eftermarknadshögtalare på 8" utan att modifiera en hel del...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Bosa
Wiberg skrev: så nästa fråga är: går det att bara sätta in 2 st 100w högtalare bak i dörrarna utan större åverkan eller måste jag ha addapter m.m.?
kollade på bildelsbasen att de ligger på 600kr styck!! 1200 för begagnade 100ware som gjordes för ca 8 år sen, är inte det lite överpris?:( tips på eftermarknadshögtalare som är i samma klass?

kollade brl och hittade JBL GTO-838 för 1298:- 100wRMS, borde inte de vara bättre? blir det mycket jobb att få i dessa?
Jag köpte premiumhögtalarna till bakdörrarna från JB och om man köpte dem styckevis så kostade de mycket riktigt 600/st, när jag köpte hade de dem även som ett par och gick då på 650:- för ett par. Så om du avvaktar lite och kikar på bildelsbasen så kanske det dyker upp ett par istället för en och en. Om jag inte missminner mig så är det väl Dynaudio som gjorde premiumhögtalarna, är helt ok prylar. :)

Från en lekman: Går inte bromsar p&ari[…]

B230fk saknar kraft

Det är nog flera saker i kombination på[…]

Spolning av automatlåda

Niemi bil i Luleå tog 5400:- sist för[…]