Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lapaol
Har en V70 D5 - 02 med färddator. Nu till vintern vill jag aktivera dieselvärmaren som finns förinstallerad men Volvo vill ha över 3000 kronor för en mjukvara som installeras till färddatorn. Någon som vet om det går att komma billigare undan? Hur är det med förbrukningsminskningen när man har värmaren på någon timme innan start och hur mycket tar värmaren per timme i diesel? Jag vet att det är svårt att svara på exakt men vore kul om någon annan har egna erfarenheter. 3000 kronor tar ju ett tag att spara in på minskad dieselförbrukning...eller?
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Min kompis lät eftermontera styrningen till sin 9-3 Tid. För han var det inte bara programvaru uppdatering utan även montage av en cirkulationspump plus lite mera.
Vet inte hur det är i V70 D5, men SAAB tog tror jag 3000 för jobbet med delar.
I övrigt så räknar man med ca 2 dl/tim för SAAB:en i förbrukning.
Kom ihåg att du tar mycket av batteriet om du kör dieselvärmaren, därfr kan det vara bra med en underhållsladdare om du inte kör långa sträckor med bilen varje dag.

/Henrik
Användarvisningsbild
av CarMan
du får ju betala för de delar som siter i bilen & ej "är betalda"

jag tycker att det är biligt att få en bränslevärmare för 3 000:-

påp tilixempal en Renault Master så sitter det också en värmare, men när man ska ha tidur så är det massa delar som ska monteras & kablar ska dras, tror inte 3 000:- räcker långt då !

( det biligaste är att beställa bilen från fabrik med denna funktion ! )

du kan ialla fall inte komma undan på nått annat sätt !

förbrukingen är som sagt liten & värmaren går max en timma oftast kortare.

du ställer in tiden då du ska hämta bilen & bilen startar själv värmaren i rät tid, beroende på ute temp.
av zenobia
CarMan skrev:du får ju betala för de delar som siter i bilen & ej "är betalda"
Jag är fullständigt övertygad om att Volvo har tagit betalt för den prylen när de räknade på bilens pris... Dom pysslar ju inte direkt med välgörenhet.
Användarvisningsbild
av Johan
Volvo skruvar inte dit värmare som orginal på sina dislar för att vara snälla utan för att dessa behövs under kalla förhållanden för att få upp kupe värmen när bilen startas (Diseln skapar mindre värme än motsvarande bensinare). Det handlar mao inte om att aktivera värmaren utan att instalera en timer som möjlig gör att man kan starta timen utan att bilen är igång.

// Johan
av schnazzen
Har du en SVENSKSÅLD bil så finns ALLA delar redan som behövs för att få igång dieselvärmaren. Det enda du behöver är programvaran. Timern ställer du in via färddatorn. (Förutsätter att du givetvis har en färddator) Svenska bilar är de ENDA som utrustas med dieselvärmare från fabrik oavsett om man vill eller inte. 3000 kr är bara mjukvara, ingenting annat. Jag som kör en fd. Spansk bil har ingen dieselvärmare, för mig kostar det 22 000 kr......... Vi har dieselvärmare i samtliga bilar på företaget. Brukar ta ungefär 20 minuter för bilen att bli varm då man står på parkeringen. Och värmaren sörplar i sig 0,76 L/h. Låter ungefär som din oljepanna när den är igång så hoppas inte du har lättirriterade grannar ;-).
av *pettson*

påp tilixempal en Renault Master så sitter det också en värmare, men när man ska ha tidur så är det massa delar som ska monteras & kablar ska dras, tror inte 3 000:- räcker långt då !

du ställer in tiden då du ska hämta bilen & bilen startar själv värmaren i rät tid, beroende på ute temp.
Problemet är väl att volvo har hittat ännu ett sätt att skinna en kund?..
Om jag redan köpt bilen med alla hårdvaror i.. är då 3000 ett skäligt pris för att gå in och aktivera programvaran i bilen?..skulle inte tro det..
Det vore som att fräsa volvologgor i bilens aluminiumfälgar hänga dit låsmuttrar jag inte får nyckeln till och sen årligen kräva kunden på licenspengar för att dom får åka runt med logosarna på fälgarna...
antingen har man betalt och det är mitt.. eller så kan dom skita i att montera detta o tro att dom ska få betalt..
Dock så är piratprogramvaror på väg ut som kan klara biffen betydligt billigare.. har dock endast hört detta ryktesvägen..
Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:

Om jag redan köpt bilen med alla hårdvaror i.. är då 3000 ett skäligt pris för att gå in och aktivera programvaran i bilen?..skulle inte tro det..
Det vore som att fräsa volvologgor i bilens aluminiumfälgar hänga dit låsmuttrar jag inte får nyckeln till och sen årligen kräva kunden på licenspengar för att dom får åka runt med logosarna på fälgarna...
antingen har man betalt och det är mitt.. eller så kan dom skita i att montera detta o tro att dom ska få betalt..
Dock så är piratprogramvaror på väg ut som kan klara biffen betydligt billigare.. har dock endast hört detta ryktesvägen..
vist kan man tycka att det är dyrt, men det är ju både friviltgt att köpa bilen & köpa denna funktion, oavset vilket du gör så är det ju volvo sverge som är dyra i såna fall o inte återförsäljaren/verkstan som gör jobet, för dom måste ju i sin tur köpa mjukvaran!
av *pettson*
CarMan skrev:
*pettson* skrev:

vist kan man tycka att det är dyrt, men det är ju både friviltgt att köpa bilen & köpa denna funktion, oavset vilket du gör så är det ju volvo sverge som är dyra i såna fall o inte återförsäljaren/verkstan som gör jobet, för dom måste ju i sin tur köpa mjukvaran!
jo jag gissar ju att inte verkstan kryddar kostnaden nånting emellan vid köp av mjukvaran?..Och jag tror ju inte heller som du vackert säger att volvo passar på att ta betalt för sina mjukvaror som dom nu efter ett köp mera eller mindre tvingar bilägaren att lösa ut? En ljusning är ju nu att volvo personvagnar ligger risigt till för det salusättet.. och flera fall är på G upp i eu domstolen..Och det ser mörkt ut för personvagnar..utslaget bör bli väldigt viktigt då flera ligger i startgroparna för att just börja göra på detta sättet.
Användarvisningsbild
av elmuppo
Priserna på mjukvara är väldigt lågt från Volvo,
priserna sätts oftast av återförsäljaren eller säljbolaget.

Så det lönar sig att ringa runt och kolla priserna. Vet att i Göteborgsområdet kan du betala allt från 4kkr till 1500:- timerfunktionen.

Bara att ringa runt.

Kan tilläggas att volvo jobbar för att låta "icke" volvo anslutna verkstäder
ska kunna köpa och ladda mjukvara i bilar. Då kanske priserna går ner, men det är inget som garanteras.

//Branx

Vet ej men kan du inte ställa max belysning m[…]

Laddbox

Hej, jag har just köpt en v60 t6 recharge. Ja[…]

trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]