Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bossa
Jag funderar på att byta bil, är intresserad av att köpa en V70 diesel automat. Årsmodell 01 och framåt. Tyvärr är det svårt att hitta bilar som inte har gått långt. Någon som har erfarenhet av att köpa bil som har gått långt? Har tex sett -06or som har gått ca 40 000 mil med växellåda o motorbytt. Är det något och satsa på eller är det att slänga pengar i sjön? Är det bättre och satsa på en 02 som gått mindre för samma pengar? Har de några kända fel som man bör leta efter? Någon årsmodell som är sämre än någon annan osv. Tacksam för svar! :)
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
D5:orna är kända för sin driftsäkerhet och det är mest servicar som göres. Virvelspjäll och lite EGR-ventiler som går sönder men inte mycket mer vad gäller motorn. Kolla så att det inte är missljud i maskinen. Många klagar på geartroniclådan fram till 06-07 att den är allt för frikostig vad gäller varvvillighet=hög förbrukning.
Jag har själv en V70D5 03 med "vanliga automaten" och jag ligger på 0,6l/mil med 17" och två passagerare varav ett är barn.

Från en lekman: Går inte bromsar p&ari[…]

B230fk saknar kraft

Det är nog flera saker i kombination på[…]

Spolning av automatlåda

Niemi bil i Luleå tog 5400:- sist för[…]