Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kortzon
Hej!

Har sökt igenom detta forum rejält och hittat många tips och idéer som hjälpt mig innan bilköpet.
Jag har nyligen köpt en S80, 2,4 170Hk, aut -99 och efter vad jag läst på forumet här kan det vara vettigt att låta lådan få sig ett reningsbad och ny software.
Bilen har rullat 24k mil och mig veterligen har aldrig något blivit gjort åt lådan. Bilen har fullständig servicebok men hittar inget i den, eller i gamla rep.fakturor, om något med lådan.
Inte för att lådan går dåligt på något sätt, den växlar mjukt och fint... kanske att den känns något hårdare vid något enstaka tillfälle mellan 2 - 3 och 3 - 2, om man känner efter extremt noga. Jag tänker mest på att göra det i förebyggande syfte, allra helst när det inte är speciellt dyrt heller. Fick pris på Volvo, 1.900.- (10 liters oljesköljning inkl. ny programvara) och tycker det verkar helt OK.

Mina frågor är nu bara, så jag förstått allt rätt...
1. Är det vettigt att byta det där locket samtidigt när de ändå håller på? Var det B4 det hette?
2. Är 10 liter en vettig mängd att skölja med, eller är det på tok för lite eller löjligt mycket?
3. Programvaran - är det någon speciell version det bör vara eller finns bara "den senaste" och man ska vara nöjd med det?
4. Ska man i samband med detta låta ladda ner den senaste programvaran till "hela" bilen... misstänker att det är separat till allt olika ss bränsleinsprutning, avgasstyrning bla bla bla... eller är jag helt ute och trampar velociped??
5. Finns det något annat man bör låta dem göra med lådan i samband m det här, i förebyggande syfte ss byte av sil/filter e dyl (om det ens finns på de här lådorna)?

Jag kostar ju hellre på något enstaka lakan nu än 30 (eller vad det nu kan kosta) om ett tag bara för att jag var "dumsnål" och inte lät byta någon liten skitgrej i tid.
Visserligen finns det ju inga garantier att det inte kan bli låd-ras ändå men risken hoppas jag ju kan bli lite mindre.
Jag har haft ett flertal Volvo-bilar, både privat, som taxi och limousiner, med automatlåda och ingen har någonsin krånglat men efter att lusläst forumet är det tydligt att automatlådeproblem inte alls är ovanligt på de här modellerna... och att det kan bli avskyvärt dyrt om man har otur.
Den första limousinen jag hade (740) rullade 55k mil med samma motor o aut.låda utan några som helst problem, ingen av dem var någonsin "öppnade", bara regelbunden service. Det verkar som om grejerna var bättre förr! :wink:

/Hoffa
av Gandalfi
gjorde precis en spolning av lådan på Volvo, och det blev så mycket bättre. Nu har du i och för sig inga speciella fel, men jag hade inte tvekat för att göra det i förebyggande syfte, varför skulle växellådsoljan vara en evighetsolja???
10 L låter vettigt, det fick min med, B4 locket är det läge att kontrollera om den rycker mellan 2 och 3 och vice versa, inte annars. Men det finns ingen garanti för att det kommer bli bättre, så fick jag det förklarat för mig på Volvo. Jag hade lite dunk och ryck vid 2 och 3 men det försvann efter spolningen. Sen uppdaterar du programvaran, och du får alltid den senaste, då försvinner även neutralkontrollen automatiskt...du kommer inte sakna den, jag lovar!!

Jag frågade exakt den frågan om att uppdatera all programvara i bilen, och fick till svar att man bara gör det om det blir ett problaem i bilen, annars inte.

//F
Användarvisningsbild
av andreas 80
Är inte fel med lite service på lådan. 10L lär gå åt om man skall göra ordentlig sköljning.
B4-lock behöver inte bytas om man inte verkar ha problem, det är långt ifrån alla som är skadade/trasiga. Även om de tidiga är av sämre konstruktion. Så länge det är helt så blir det inte bättre med det nya locket. Man kan ju be dem kontrollera det befintliga locket om man är orolig.
Man kan välja att göra "Total Can upgrade" istället och få alla noder uppdaterade. Kan vara onödigt om man inte har några problem, men merkostnaden är minimal. Och har du en 99:a så finns det säkert ett och annat som blivit förbättrat genom åren.
Jag hade inga problem att beställa en total uppgradering istället för bara växellåda när jag gjorde samma operation.

Mvh

Jag använde det inte faktiskt, gillar inte at[…]

Tack för tips Ska ta tag i det i helgen

B230fk saknar kraft

Den verkar vilja fortsätta på två[…]

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]