Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ConFractus
Ödmjukast om hjälp.... :oops:

Har en HU-603 där Rattstyrningen inte fungerar... Vilka sladdar eller kontakt på baksidan är
kopplade till detta?
av blådåren
Det finns inga speciella "sladdar" till radion från rattknapparna, signalerna går via can-bus nätet.
Som iofs går till radion också, funkar sdvc ? (hastighetsberoende volymkontroll) isf är det inte fel bakom radion.
Skulle gissa att en uppkoppling till vida ger svar på var felet ligger.
Användarvisningsbild
av wissel
Jag brukar alltid börja med att lssa minuskabeln till batteriet då många konstigheter i nätet löser sig efter 1 timmas strömlöshet, eller helst några timmar så att all spänning drgit sin kos....Lycka till meddela gärna forumet om det fixade sig så vi lär oss..... :-)-)
Användarvisningsbild
av CarMan
lite mer info tack.

har der funkar förut?
har du intalerat dom nu (nya eller begagnade)
har du integrerad telfon.
funkar nån av knapparna som finns på ratten.
gjordes någon repration på bilen isamband med att det sluta fungera?
av ConFractus
CarMan skrev:lite mer info tack.

har der funkar förut?
har du intalerat dom nu (nya eller begagnade)
har du integrerad telfon.
funkar nån av knapparna som finns på ratten.
gjordes någon repration på bilen isamband med att det sluta fungera?
Visst... Kommer här!
Har precis köpt bilen, och missade detta.
En integrerad telefon monterades bort strax innan mitt bilköp.
Ratten har, Telefonknappar (svar och på) Volumknappar och kapitelknappar, samt farthållare.
Det enda som fungerar är Farthållaren.

Nått blev kanske fel när de tog bort telefonen kanske...
Hastighetsberoende volymkontroll ???? :?: Vad är det... :???:
Ska prova att koppla bort spänningen....

Tack för att ni hjälper...
av ConFractus
wissel skrev:Jag brukar alltid börja med att lssa minuskabeln till batteriet då många konstigheter i nätet löser sig efter 1 timmas strömlöshet, eller helst några timmar så att all spänning drgit sin kos....Lycka till meddela gärna forumet om det fixade sig så vi lär oss..... :-)-)
Nja... Provade att koppla bort spänningen med minuspolen på batteriet under 3 timmar.... :shock:
Hoppsan... Batteriet laddade ur helt nästan, hade liksom bara 8 volt ut....
Har väl aldrig varit med om att ett bortkopplat batteri laddar ur på 3 timmar... ?:-/

Hur som helst, med lite starthjälp trallade vagnen igång.... Men Rattstyrningen fungerar
ändå inte!
I morgon ska bilen in till Bilia för felsökning.. Ni får svar efter det. :-(O)
Användarvisningsbild
av CarMan
telefonen moste vara avstängd för att volymen ska styra radion, o inte telefonen.

om men telefon monteras bort så måste man ladda en mjukvara. (har du otur så måste rattknapparna bytas till en utan telefonlur.)

om deta är orsaken vet jag inte, men det är min gissning
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Det låter vettigt det carman säger, eller så kan det vara så enkelt att den som monterade bort telefonen missade sladden till knappen nått fel bakom stereon har jag svårt att tro att det ska vara.. Vad sa volvo?? En ny knapp utan telefonsymbolerna hittar du på bildelsbasen för 215:- så slipper du ha dessa..
Injektorer

Carbclean är riktigt arga saker, löser u[…]

Fick tummen ur och bytte säkring på mit[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge de[…]

Om del inte startar med en förgasare full med[…]