Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av siviak
Har fått tag på en finare ratt från en S80 -99, passar denna på min V70N -00? Det är en Volvo original, saknar dock airbag men den kan jag väl plocka över från min gamla ratt...
För övrigt kan det vara bra att få veta vilka rattar från vilka bilar som passar på varandra, om någon vet vill säga?!?
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Tjenare, du har 2 olika rattar en 4 ekrad sitter orginal i S80/V70 sen har du s60 orginalratt som är 3 ekrad.

s80 99-06 v70 00-08 s60 00-09 har alla samma rattnav och använde sig av samma rattar så dessa passar MEN 04 byttes färgen på ratten från graphite till charcoal samt att man fick den nya volvo loggan i ratten annars är ratten lika men då blir det en stor färgskillnad på ratten..

Den 4 ekrade ratten finns i 3 verisioner, plast, läder samt en med läder och trä har jag för mig kan dock inte lova ang den sista..

Den 3 ekrade finns i 4 verisioner plast, läder, trä/läder samt en sport ratt..

Vill man byta från 4 till 3 ekrad eller tvärt om behöver man byta krockudde rattknappar elektroniken i ratten, samt svängdämparen.

Där var lite info.. Men nu till din fråga ja ratten från S80´n ska passa utmärkt! bara att flytta airbag och ev elektronik, men glömm inte att lossa batteriets minus pol och vänta 20 min innan du kopplar loss något airbag kontakt stycke.
Användarvisningsbild
av pcdoktor
Som nybliven S80 ägare lyfter jag tråden lite. MIn ratt är helt slut och jag har en annan på gång men är osäker på om den passar.

Jag har en S80 2.4 -00 och ratten jag har hittat kommer från en XC70 2004 (Charcoal)

Det jag ser på den tilltänkta ratten är att den har en modernare logga i blått

vad säger ni, är det bolt on?
av BlackPowder
Har en polare som bytte ratt i sin S80. Har för mig ratten han satte dit var från en 03 eller 04. Airbag lampan lyste och inte ens rejmes fick ordning så han böt tillbaka.
Användarvisningsbild
av pcdoktor
ratten är köpt nu och levereras i dagarna, jag återkommer med besked hur det gick.
Användarvisningsbild
av pcdoktor
Den passade, såg annorlunda ut och fanns 2 anslutningar för airbagkontakten, en rödaktig och en grön tror jag. Men allt funkar som tänkt, även radioknapparna på högersidan och det utan hjälp från Volvo osv..

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]

Volvo appen

Helt klart är vi några som haft bekymme[…]

V-parts.se eller din lokala volvohandlare.