Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Apuman
Hej på er!
Funderar på att köpa en -00 som har gått ca 24 000 mil. Är det några särskilda fallgropar man skall tänka på? Katalysatorn är bytt för ca två år sedan.

Tack på förhand!
Jag har en sådan. Tidigt uttagen V70N 2,4T
Förutom massa fel en jättebra bil

Tänk på att denna modell har massor av barnsjukdommar.
De flesta är förhoppningsvis åtgärdade nu.
Kika på vad det sitter för spjällhus. Gul lapp så är det bytt. Vit lapp så välj annan bil.

Kolla
avgasrörsfäste
stag krängningshämmare
när byttes handbromsbackar
Kamrem bytt vid 16.000 mil?
Spindelleder, bussningar framvagn
Slangar till bromsar fram utan sprickor
Motorfästen hela, även övre fästet?
Dörrlås fungerar och går öppna stänga med fjärren utan problem
Styrslagsberänsare bytta till nyare versionen (kom ca -01-02)
Inget läck mellan växellåda/motor
Inget olje läck fram vid vevaxelns främre del (kan bero på övertryck i motor pga igensatt vevhusventilation)
Lister vid framruta utan bubblor i lacken eller matta
Gångjärn tankluckan helt ? (kostar under 100kr men om man missar kostar det helt ny lucka.)
Strålkastartorakare, men de bukar oftast vara ur funktion.
Att det går lägga i växel då motor är kall. Går inte kontrollera på varm motor eller bil som nyligen körts.
Kolla även att sätesvärme fungerar och att luftkonditionering funkar som den ska.
Ventil til lturbotryck, ger ryckig gång och dålig kraft i motorn

Bromsskivor kondition men får ses som slitagedel vilket gäller alla årsmodeller

mvh Roland
Tack för ett mycket detaljerat svar!
Jag ska kolla dessa grejor.

Vart sitter spjällhuset? Du skriver:
Kika på vad det sitter för spjällhus. Gul lapp så är det bytt. Vit lapp så välj annan bil.
Återigen - tack för hjälpen.
Ringhede skrev:Jag har en sådan. Tidigt uttagen V70N 2,4T
Förutom massa fel en jättebra bil

Tänk på att denna modell har massor av barnsjukdommar.
De flesta är förhoppningsvis åtgärdade nu.

Kolla
avgasrörsfäste
stag krängningshämmare
när byttes handbromsbackar
Kamrem bytt vid 16.000 mil?
Spindelleder, bussningar framvagn
Slangar till bromsar fram utan sprickor
Motorfästen hela, även övre fästet?
Dörrlås fungerar och går öppna stänga med fjärren utan problem
Styrslagsberänsare bytta till nyare versionen (kom ca -01-02)
Inget läck mellan växellåda/motor
Inget olje läck fram vid vevaxelns främre del (kan bero på övertryck i motor pga igensatt vevhusventilation)
Lister vid framruta utan bubblor i lacken eller matta
Gångjärn tankluckan helt ? (kostar under 100kr men om man missar kostar det helt ny lucka.)
Strålkastartorakare, men de bukar oftast vara ur funktion.
Att det går lägga i växel då motor är kall. Går inte kontrollera på varm motor eller bil som nyligen körts.
Kolla även att sätesvärme fungerar och att luftkonditionering funkar som den ska.
Ventil til lturbotryck, ger ryckig gång och dålig kraft i motorn

Bromsskivor kondition men får ses som slitagedel vilket gäller alla årsmodeller

mvh Roland
Jo håller med om barnsjukdomarna vid de första årgångarna.. vad jag vet så gäller det väl det flesta bilar som kommer ut.. dock klarade toyota sig ganska bra ifråga om barnsjukdomar på sina bilar.. men har numera på deras nyare modeller även de börjat få sånt =)
Kör själv en 2.4t men valde en -03 just för att slippa ovanstående.
Otur men en del av felen i min lista finns även på -03 och tillhör sjukdomar som inte är lösta.

T.ex. handbromsbackar

Fäste till avgasröret tror jag är precis samma lösning.

Men visst är det trevligare att få en färdigkonstruerad bil samt där vissa inköpare fått sig en spark i arslet för att de köpt in skit till en premiumbil.

På min bil sitter numera även kvalitetsprodukter från Mekonomen och Biltema tillsammans med vissa nya orginaldelar från Volvo.

så tillbaka till trådskaparen.
Är en hel del av delarna bytta och bilen för övrigt vad du förväntar dig tillsammans med rätt pris så kan det vara ett bra köp.

mvh Roland
Ringhede skrev:Otur men en del av felen i min lista finns även på -03 och tillhör sjukdomar som inte är lösta.

T.ex. handbromsbackar

Nu ser jag inte handbromsbackar eller ens fästet till avgasröret som ngn barnsjukdom.. anser det mera vara en slit detalj som ifall det blir dåligt måste bytas.
Xotica skrev:
Ringhede skrev:Otur men en del av felen i min lista finns även på -03 och tillhör sjukdomar som inte är lösta.

T.ex. handbromsbackar

Nu ser jag inte handbromsbackar eller ens fästet till avgasröret som ngn barnsjukdom.. anser det mera vara en slit detalj som ifall det blir dåligt måste bytas.
handbromsbackarna är bara skit, inte åtgärdade på min 06:a i alla fall!
beläggen släppte och bakdäcket stod pall!
tomme skrev:
Xotica skrev:

T.ex. handbromsbackar

handbromsbackarna är bara skit, inte åtgärdade på min 06:a i alla fall!
beläggen släppte och bakdäcket stod pall!
Tråkigt att höra, vad sa de på volvo då ? fick du det som ngn form av garantirep ?
Hej på er.
Kanonbra hjälp.. verkligen.

Intressant att vissa av barnsjukdomarna återstår till senare modeller.

Nu hade killen redan sålt bilen men det finns ju flera. Jag ska definitivt kika in lite nyare modeller och om inte annars så finns ju den gamla hederliga V70L att luta sig tillbaka på! :)
Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge det […]

Laddningslucka

Tjena. Har en Volvo V60 T6. 2021 Jag får[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]