Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#283501
Så ja, mitt första inlägg här.

Har en V70n 2000 som har börjat för ett tag sen med att ABS lampan tänts, för att sedan försvinna, när man startar om bilen.

I början hände det en ggr / månad, för att öka till en gång i veckan, och nu en ggr per dag. Sen har det blivit flera och flera larm, ibland dyker antisladd symbolen upp, ibland står det "STC service erfodras " eller någonting liknande, sista tiden även texten "Bromsfel, stanna omgående". Även motrlampan har tänts par ggr.

Volvo bött i höstas ABS givare på bilen, för 2100:- eller så, startade om bilen, så larmade igen.
Man kollade kransarna, de var ok, och kom fram att det är ( som man kan läsa till sig här i flera trådar ) att styrenhetn ABS har gett upp.

Eftersom den kostar 7300:- på volvo, till min bil, samt ca 3000:- byta den, så har jag börjat leta efter beggagnade , och funnit denna sida på blocket, http://www.blocket.se/vi/20014607.htm , företaget Innosund, http://innosund.com/content/view/18/ som säljer utbytes reparation eneheter.

Men min fråga, hur byter man den???? Den sitter , liksom "uppcohned vänd" ?!? Samt under säkringsdosan?
Är det verkligen bara ta fram torx satsen, och skruva loss alla skruvar, så kommer den? Och montera tillbaka? Eller så måste ja riva massa saker för att komma åt den?

Det jag är rädd för, är att om jag börjar riva, så får jag aldrig mera ihopp det, och så vipps har jag en bil på uppfarten som inte går att köra ( eller rättare sagt, brommsa ) med.

Någon som vet?
Senast redigerad av 1 RubbyDubby, redigerad totalt 0 gånger.
#284744
Jag demonterade enheten på min S80 -00 i höstas. Fick lossa lite på luftrenaren och säkringsdosan och hålla undan dessa för att komma åt. Gick mycket lättare än väntat.
Skruvarna är e-torx, dvs. utvändiga. Finns en sats på Jula för en hundralapp, men det funkar bra med en vanlig 4mm hylsa om jag minns rätt.
\Stefan
#286112
Toppen, altså ska man kunna byta den själv trots att den sitter där den gör :lol:


Men du sa att du även lossade lite på säkringsdosan?!?! Hur går det till? Sitter det inte fyrtiotioelvahundra kablar under den? Släppte du på bara på någon skruv / hake / klipps för att "putta undan" den?


De rinner inte ut olja eller så är man byter styrenheten? Behöver bilen 0-ställas efter bytet, eller är det bara köra?
#286163
Säkringsdosan satt visst med en bult på S80:an, 10mm skalle. Luftburken med några gummikuddar.
Jag körde utan styrenhet ett par dagar när jag öppnade och lödde om den. Ingen ABS eller antispinn då men det funkar ju det med..
Efteråt lös avgasreningslampan i en dag men slocknade och sen har det funkat klockrent i 7-8 månader.
#289141
Eh, det blir ingen manuall med bilder.

Men , om någon vill veta, så beställde jag denna utbytesenhet, böt den idag, och nu fungerar allt som det ska igen.

Men ni får en taskig text beskrivning istället:

1- Tog loss + polen på batteriet.

2- Öppnade locket på säkringshållaren, skruvade bort 2 tjocka röda kablar som sitter ihopp med en M8. Släpte sen på två st till M8:or som håller säkringsdosan. Syns ovanifrån.

3- Tog loss två kablar ( sitter inne i säkringshållaren , bredvid särkringar, med snabb kotakter . Kablar kommer in från sidorna. Bara vika undan.)

4- Öppna luftfiltret, vika undan överlocket lite gran.

5-Knäppa loss underedeln av luftfiltret, ( två knäppfäste) ta bort 1eller 2 snabbkontakter som finns där.Bara vika undan de.

6- Drar ut / viker undan säkringsdosan, så den inte är i vägen.

6- Knäpper loss snabbkontakten till ABS modulen. Syns jättetydligt när säkringsdosan undnvikt.

7- Med en hylsa skruvar loss de 4 skruvar som håller modulen från undersidan.( det är någon slags torx, men gick mkt bra med 4 m.m hylsa). De satt inte hårt, men litte knäppt till. Men kort liten hylsa, inga probelm)

8- Enheten lossnar, bara sätta dit den nya enheten.

9- Skruvar tillbaka allt i omvänd ordning.

10- Startar bilen och allt är ok :lol: .

Tog 10 min få isär allt, 8 för att sätta ihopp.
Sparade ca 10200:- kontra lämna in till Volvo som vill ha ca 12000:- för en ny enhet, samt montage.

Håller denna Inosund modul i 2 år, så är jag nöjd. Allt över detta är bonus.


P.S. Tack ScaniaLand och Inosund. Mkt nöjd.
#292942
Färddator, antispinn och abs funkar inte utan modulen, men så var det ju på alla bilar förr i tiden! Bilia ville ha 22.000 kr för att byta ABS-pumpmotorn men det var dåliga lödningar på kretskortet som spökade. Kostade noll att åtgärda. Funkade direkt efter omlödning.
Semi-drag och adapter

Den ingick när jag hämtade ut min V90CC […]

Ny personlig rekord for bilen. 32 grader ved nakke[…]

Vågar man köpa Diesel?

Jodå, helt tydligt "Vågar man k&o[…]

Mätnorm CCA

Köpte in liten praktisk batterimätare (f[…]