Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Elchen
Hej, Jag har en Vovlo V70 170HK motor, från 2001, I dag hände något mycket märkligt och otäkt;

Jag körde som vanligt på motorväg och växlade upp från 4:an till 5:ans växel då plötsligt gaspedalen slutade fungera!!!

varvtalet låg på runt 2000 rpm men bilen svarade inte alls när jag tryckte på gasen, jag växlade ner och motorbromsade fick då reaktion på rpm, (normalt), men fortfarande gick det inte att öka hastigheten med gasen.
Nu fanns det bara en sak att göra det var att stanna vi väggrenen och på med varningsblinkers, efter några försök startade bilen igen, och fungerade nu helt normal resten av resan hem. Finns det någon form av drive by wire på V70 som kan ge ett sådant här konstigt beteende?

Är det någon med Volvo erfarenhet som kan klura ut vad felet kan vara, eller som upplevt något liknande?
av Psyko
Elchen skrev:Hej, Jag har en Vovlo V70 170HK motor, från 2001, I dag hände något mycket märkligt och otäkt;

Jag körde som vanligt på motorväg och växlade upp från 4:an till 5:ans växel då plötsligt gaspedalen slutade fungera!!!

varvtalet låg på runt 2000 rpm men bilen svarade inte alls när jag tryckte på gasen, jag växlade ner och motorbromsade fick då reaktion på rpm, (normalt), men fortfarande gick det inte att öka hastigheten med gasen.
Nu fanns det bara en sak att göra det var att stanna vi väggrenen och på med varningsblinkers, efter några försök startade bilen igen, och fungerade nu helt normal resten av resan hem. Finns det någon form av drive by wire på V70 som kan ge ett sådant här konstigt beteende?

Är det någon med Volvo erfarenhet som kan klura ut vad felet kan vara, eller som upplevt något liknande?
Kan ju inte säga exakt vad felet är men bilen har ju helt klart gått in i Limp Home.
En vild gissning kan ju vara att du har problem med ditt spjällhus och därför svarade
den inte på gas. Kan ju inte annat än rekomendera dig att lämna in bilen för en
felsökning.
av greenbay
Om det händer igen, kolla om cruisen funkar, isåfall kan det handla om pedalen, om inte heller cruisen funkar, troligen spjället.
Men om det handlar om att komma hem.., kolla om den tar på cruisen!
/greenbay
av Elchen
Tack för svaren, Jag ska ringa Service imorgon och köra en check, jag meddelar resultatet här sedan, så får vi se om det var spjället eller något annat.

Jag har en kompis som var innne på att det kan ha att göra med att lambda sonden ger felaktig information, jag hade ett felmeddelande i färddatorn för ett tag sedan och ca 50 mil sedan som var typ; emmisioner service erfordras, dock försvann detta av sig själv så jag brydde mig inte mer om det då. Men det kan ju ha med saken att göra kanske?
av Elchen
Nu vet jag vad felet var, varken lambda sond eller gasspjäll, (otur eftersom jag bytte ut det...). Efter en felsökning hos bilverkstaden visade det sig att felet berodde på att givaren till en pump som sitter i tanken var trasig.

Tydligen har bilen en sadeltank vilket göra att bensin måste pumpas över från den högra tanken till den vänstra när tanken är mindre än halfulll. Eftersom givaren var sönder pumpades inte bensin över som det skulle och motorn fick inget bränsle. Tyvärr så var de tvungna att byta både pumpen och givaren.

Tack för alla svar iaf.
Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel

Elpriset

Något liknande detta att fästa i husg[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]