Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thomas J
Nu ikväll när jag åkte hem från jobbet så dök Bromsfel stanna omedelbart upp i infofönstret. Abs, och två lampor till lyste + att kilometerräknaren försvann. Bromsarna tog som vanligt så jag stannade och startade om bilen och inga lamor eller meddelanden kvar? Vad kan ha hänt?? Har tyvärr inte nån felkodsläsare och Volvo har ju inte kvällsöppet :wink:
Mvh Thomas
av Thomas J
Nu har samma sak hänt 3 ggr. kollade felkoder på en mekonomen verkstad och dom sa att det var intermittent.
Vad menas med det. Ska man behöva åka till volvo och bli urfattig.
Användarvisningsbild
av flyvert
Thomas J skrev:Nu har samma sak hänt 3 ggr. kollade felkoder på en mekonomen verkstad och dom sa att det var intermittent.
Vad menas med det. Ska man behöva åka till volvo och bli urfattig.
ABS givaren kan slitas eller gå sönder, t.ex. om man är slarvig vid hjullagerbyte (givartappen sitter några få millimeter från drivaxeln och skickar man den uppåt, t.ex. när man försöker spöa loss det fastrostade navet kan den få sig en knäck och lägga av)

Bild

Tror att den går att byta med demonterat hjul (dvs utan att behöva demontera hela bromseriet - som iofs inte tar så mycket tid) - ser faktiskt ut att sitta med en enda skruv (samt alla clipsen längs kabelvägen till kontaktstycket)

En ny ABS sensor till V70N kostar c:a 1300 på Skruvat.se - men se upp vilken givare du byter, alla hjulpositioner har unika givare.

Vänster fram: http://www.skruvat.se/Sensor-ABS-P13419.aspx

/f
Användarvisningsbild
av Ringhede
Fick larm om bromsfel en gång för ett par år sedan.
Var nivån på bromsvätska.

Strax efter service vilket gjorde att jag åkte tillbaka till Bilia som servat.

Beläggen fram var slut därav för låg nivå.
Något man borde/skulle sett på servicen.
Först ville man lösa det genom att fylla på bromsolja vilket fått varningslampan att slockna, men detta kunde jag inte aceptera utan krävde riktig åtgärda vilket man efter lite hummande gjorde.
Man bytte då bromsbelägg och vipps så var oljenivån rätt igen.

Så kolla så det inte är så enkelt att bara oljenivån är för låg. (men det har du säkert redan kollat) men fall.

mvh Roland
Användarvisningsbild
av flyvert
Ringhede skrev:Fick larm om bromsfel en gång för ett par år sedan.
Var nivån på bromsvätska.

Strax efter service vilket gjorde att jag åkte tillbaka till Bilia som servat.

Beläggen fram var slut därav för låg nivå.
Något man borde/skulle sett på servicen.
Först ville man lösa det genom att fylla på bromsolja vilket fått varningslampan att slockna, men detta kunde jag inte aceptera utan krävde riktig åtgärda vilket man efter lite hummande gjorde.
Man bytte då bromsbelägg och vipps så var oljenivån rätt igen.

Så kolla så det inte är så enkelt att bara oljenivån är för låg. (men det har du säkert redan kollat) men fall.

mvh Roland
I min R-containers sjukjournal står det att läsa om läckande manövercylinder för kopplingen (kopplingen delar olja med bromsarna). Bromsvätskan försvann sakta och när jag lyfte upp bilen fanns det oljedroppar vid gränsen motor+växellåda. Som tur vad hade jag trygghetsavtal och kunde "glatt" boka in en kontroll - det visade sig vara läckage på manövercylindern (slavcylindern) som fordrade att den byttes ut.

/f
Användarvisningsbild
av greeeken
Jag skulle ialla fall börja med att kolla hur batteriet mår.
Sen så skulle jag inte bara byta sådär, visst det kan vara en givare som är trasig ,men det låter mer som om man chansar då.
ABS enheten?? ja då har du otur men den går att fixa utan att behöva köpa en ny.
av Thomas J
Batteriet är det inte iallafall "nytt". Hur kan man laga ABS enheten? Just nu är det lungt men lampjäveln börjar väl lysa snart igen. Det som är skumt är att felet är intermittent.
Mvh Thomas
av borg
Hej Thomas,

Kontrollera om farthållaren fungerar som den ska, om den inte gör det så kan det vara fel på en kontakt (givare) vid bromsvätskebehållaren. Det kostar ca 900-1000 kr på bilia.
Har haft liknande symptom som du och när meddelandet kom upp så trilskades även farthållaren (den hoppade ur). Hoppas detta kan vara till hjälp, mvh borg.
Återkommande värmeproblem

Blockerat kupévärmar element före[…]

Turbomätare 940

Slangen går väl från insuget. Bar[…]

Powershift låda med problem!

Tjena grabbar och flickor! Har lite knas med min P[…]

Felparkering...

Eh va?! TS har ju exempelvis förlorat b&arin[…]