Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leaf
Hej alla !

Mitt minne i förarstolen (s60r -02 )har försvunnit ?! Speglarna ställer in sig men inte sätet. Har kollat alla sladdar under sätet
men inget verkar glappt. Nåt tips ?

En annan liten fråga : Skall göra oljebyte i motor som jag alltid gjort tidigare i alla modeller sedan PV och framåt (utom 800 serien). Är det likadant förfarande på S60 ? dvs lossa oljeplugg,tömma ut ,byta oljefilter, fylla på eller är det nåt särskilt att tänka på ??:-/

Kan jag själv ta bort meddelandet : Dax för service ?

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Funk
Leaf skrev:Hej alla !

Mitt minne i förarstolen (s60r -02 )har försvunnit ?! Speglarna ställer in sig men inte sätet. Har kollat alla sladdar under sätet

En annan liten fråga : Skall göra oljebyte i motor som jag alltid gjort tidigare i alla modeller sedan PV och framåt (utom 800 serien). Är det likadant förfarande på S60 ? dvs lossa oljeplugg,tömma ut ,byta oljefilter, fylla på eller är det nåt särskilt att tänka på ??:-/

Tacksam för svar.
Oljebyten är precis som vanligt, ja..
Servicelampan släcks så här:
1. Tryck in och håll inne nollningen till trippmätaren.
2. Vrid nyckel till läge II
3. Invänta kvittering
4. Släpp knappen och vrid av tändningen

Eller så får man ta denna varianten:

1. Vrid nyckel till läge I
2. Tryck och håll in nollningen till trippmätaren.
3. Vrid nyckel till läge II
4. Invänta kvittering
5. Släpp knappen och vrid av tändningen

/Thomas
Användarvisningsbild
av greeeken
Leaf skrev:Hej alla !

Tacksam för svar.
1 Börja med att kolla hur batteriet mår.
2 läs ut felkoder.
av Leaf
Greeeeken !

1 . Har inte märkt att batteriet skulle vara trött ,iallafall har ingen annan funktion trilskats.

2. Vaddå läs ut felkoder ? Är det nåt som ska komma på displayen ? Jag har inget felmeddelande på den.

Eller är det nåt man måste ha nån dator eller nåt för att kolla ?

Mvh Leaf
Användarvisningsbild
av greeeken
Leaf skrev:Greeeeken !

1 . Har inte märkt att batteriet skulle vara trött ,iallafall har ingen annan funktion trilskats.

2. Vaddå läs ut felkoder ? Är det nåt som ska komma på displayen ? Jag har inget felmeddelande på den.

Eller är det nåt man måste ha nån dator eller nåt för att kolla ?

Mvh Leaf

Nej nej inte i displayen
Man får antinge gå till volvo så kopplar dom upp mot datorn eller så kan du ta hjälp av någon som har en ppc dosa för att se om felkoder finns.
Angående batteriet så behöver det inte vis aatt det är trött, kan ju vara någon cell som är trasig o då har du inte den strömstyrka som krävs, o då kan elektroniken i bilen bli lite förvirrad
av Leaf
Tack Greeeken !

Höll inte på att hitta batteriet :lol: Dom har flyttat det !!

Hur många volt bör man ha ? 13-13.5 eller ? Jag ska fara till Volvo o be dom kolla felkoderna ,det måste väl vara gjort på en ap-runk om dom har nån ledig ?

Trevlig helg !

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]