Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Måste skriva av mig på all skit som ständigt dyker upp på våra Volvo (V70N -00 och S60 -02)

Skulle byta bakre krängningshämmarstag och laga fäste till avgasrör. Två av alla sjukdomar som V70N med flera har.

Aluminiumfäljar och givetvis låsbultar.
Då går den förb... låsbulten av.
Och givetvis av långt inne. :evil:

I helgen bytte jag styrbegränsare från forntidsmodellen som satt på tidiga -00 versioner och var så defekta att ena däcket blivit trasigt mot hjulhuset.
Hur i katten kan man konstruera sådan trams och släppa ut på marknaden?
Vid detta byte var jag hårsmån från att dra sönder en av låsbultarna till ett av framhjulen och tog då till reservhylsan.

Nu är även reservhylsan kass och drog sönder andra bakhjulets låsbult i ett förtvivlat försök att bli av med skiten och sätta tillbaka vanliga bultarna jag sparat från då bilen var ny.
Hatar skiten.

Detta till alla förb.... övriga bussningar i framvagn, spindelleder, kass bromsslangar, kass gångjärn tanklucka, spjällhus, motorfästen, dörrlås, handbromsbackar av skitkonstruktion o.s.v.
(läser man på forumet så är det tydligen helt normalt)

Varför måste inköpare envisas med att köpa in skit?

Betalde 340.000 kr för bilen då den var ny och tillbehörspaket inte var standard. Hade den varit billigare hade jag förstått.

Ger upp....hatar skiten.

/Roland
av inter9
Tjena Roland

Jag kan delvis hålla med dig.
Äger själv en S60 2,4T -01..Har på knappt ett år lagt ut ca 40 000 kr på "oväntade" reperationer. Känns riktigt bittert. Att man sedan får den kalla handen av Volvos återförsäljare gör ju inte saken bättre. Det är tråkigt att ett bilmärke som Volvo, som har relativt höga förväntningar på sig, ska visa sig ha en så dålig kvalité på vissa av sina delar. Efter flera års Volvoägande har jag ätt Volvo är långt ifrån att vara ett "premiummärke". Det är bara vi Volvoägare som vill göra Volvo till premium.Jag har bestämt mig för att sälja min Volvo, är nu på jakt efter en Audi A6a :)

Å andra sidan så finns det ingen som kan säga att det är billigt att äga bil. Man får helt enkelt räkna med kostnaderna, är man inte villig att betala så finns det ett helt drös av bilar som är betydligt billigare att äga.

Snart kommer rösterna som menar att Volvo är det bästa bilmärket någonsin?
av Psyko
Jag kan förstå din frustration men V70:n har ju ändå några år på nacken.
Det mesta av det du nämner är ju slitage detaljer som man inte kommer undan vilket bilmärke
man än väljer, kostnader uppstår alltid som bilägare.
Sen kan jag ju hålla med om att det är höga kostnader att hålla en bil i skick men även
det gäller ju dom flesta bilmärkena.
av J.F.S
inter9 skrev:Tjena Roland

.... Efter flera års Volvoägande har jag ätt Volvo är långt ifrån att vara ett "premiummärke". Det är bara vi Volvoägare som vill göra Volvo till premium.Jag har bestämt mig för att sälja min Volvo, är nu på jakt efter en Audi A6a :)

Å andra sidan så finns det ingen som kan säga att det är billigt att äga bil. Man får helt enkelt räkna med kostnaderna, är man inte villig att betala så finns det ett helt drös av bilar som är betydligt billigare att äga.

Jag hoppas du inte tror att du köper dig ett premium märke iom Audi ;) Den A4 01:a jag tog ut ny och körde 20k mil med kostade mig runt 60k i reparationer på 5 år. Då räknar jag inte servicekostnader.. :-)-)

Regga dig på NordicAudi och botanisera i forumet där så upptäcker du snart att Audi krånglar lika mycket/lite som Volvo. Eller varför inte läsa hur det är att vara BMW ägare på forumet Autopower? De har de inte så kul de heller :)

Samma skit annat märke bara.

För min egen del så är Volvon än så länge billigare men jag har bara haft den ett kort tag :lol:

Faktum är att den billigaste bilen jag jag om man ser till reparationskostnader är en MB 300E 24v. Det enda förutom service jag behövde punga ut med var en ny vattenpump. Åkte 11k mil i den.
Användarvisningsbild
av flyvert
J.F.S skrev:
inter9 skrev:Tjena Roland

.... Efter flera års Volvoägande har jag ätt Volvo är långt ifrån att vara ett "premiummärke". Det är bara vi Volvoägare som vill göra Volvo till premium.Jag har bestämt mig för att sälja min Volvo, är nu på jakt efter en Audi A6a :)

Jag hoppas du inte tror att du köper dig ett premium märke iom Audi ;) Den A4 01:a jag tog ut ny och körde 20k mil med kostade mig runt 60k i reparationer på 5 år. Då räknar jag inte servicekostnader.. :-)-)

Regga dig på NordicAudi och botanisera i forumet där så upptäcker du snart att Audi krånglar lika mycket/lite som Volvo. Eller varför inte läsa hur det är att vara BMW ägare på forumet Autopower? De har de inte så kul de heller :)

Samma skit annat märke bara.

För min egen del så är Volvon än så länge billigare men jag har bara haft den ett kort tag :lol:

Faktum är att den billigaste bilen jag jag om man ser till reparationskostnader är en MB 300E 24v. Det enda förutom service jag behövde punga ut med var en ny vattenpump. Åkte 11k mil i den.
Fråga vilken bilbesiktningsman som helst om kvalitén på Audis hjulupphängningskonstruktion mellan 1997 och 2007...
... drar in drösvis med pengar till VAG:s eftermarknadsdivision... :evil:
av inter9
Har inte varit inne på något Audi forum men på verkstaden jag jobbade på (som ekonom) var mönstret på reperationerna väldigt tydliga. Volvobilar kom in med i stort sett samma fel vilket man kan se även här på forumet. Meningen är inte att utveckla en diskussion om vilken bil som dras med flest fel. Detta handlar om kvalitén på bilens olika delar och Audi har bara blivit bättre och bättre. Audi är tillsammans med ett par andra bilmärken premium. Volvos "premiumambition" är väl en av anledningarna till att de sitter i skiten nu? De har satt fokus på att hinna ikapp de tyska jättarna, dock utan kunskapen. Detta har gjort att mycket brister i konstruktionen. Att marknadsföra sig på det sättet som Volvo gör ökar förväntningarna på de. Klart som fan då att jag blir besviken när jag får kasta massa pengar på återkommande problem.

Hoppas jag inte uppfattas som en tysk patriot nu :) Har länge tyckt att Volvo är bland de bästa. Men fortfarande snäppet efter giganterna.
Användarvisningsbild
av Nexus
audi är knappast felfria de heller. syrran har en A4 1,8T Q -04. soppa puppen dog efter 6000 mil. torkarstelaget måste bytas då det kärvat ihop totallt. sen brukar tändspolar ge upp ,lacksläpp mm. Visst kan man ha otur få en måndags bil inom alla märken.
Låssattsen är ju inte bilens fel slår man ut felen på 9 år så kan vissa saker ses som normal slitage.
Det är tyvärr långt från alla bilmärken som är helt felfria. :(
Användarvisningsbild
av flyvert
inter9 skrev:Har inte varit inne på något Audi forum men på verkstaden jag jobbade på (som ekonom) var mönstret på reperationerna väldigt tydliga. Volvobilar kom in med i stort sett samma fel vilket man kan se även här på forumet. Meningen är inte att utveckla en diskussion om vilken bil som dras med flest fel. Detta handlar om kvalitén på bilens olika delar och Audi har bara blivit bättre och bättre. Audi är tillsammans med ett par andra bilmärken premium. Volvos "premiumambition" är väl en av anledningarna till att de sitter i skiten nu? De har satt fokus på att hinna ikapp de tyska jättarna, dock utan kunskapen. Detta har gjort att mycket brister i konstruktionen. Att marknadsföra sig på det sättet som Volvo gör ökar förväntningarna på de. Klart som fan då att jag blir besviken när jag får kasta massa pengar på återkommande problem.

Hoppas jag inte uppfattas som en tysk patriot nu :) Har länge tyckt att Volvo är bland de bästa. Men fortfarande snäppet efter giganterna.
Efter 5 år och en hel del trassel med min V70NR -04 undrar jag om jag gjorde rätt som slog till på en Volvo... ?:-/
... var jävligt sugen på en Audi RS6 eller S6 - inte för att deras aktiva krängningshämmarsystem är helt prickfritt eller är gratis att reparera. Mina främre dämpare av "Monroe by Öhlin"-typ började läcka olja redan efter 6000 mil, och tur nog hade jag trygghetsavtal och slapp smällen, men sen har så mycket mer hänt på min Volvo som jag undrar om en motsvarande Audi hade dragits med?

I min R-containers sjukjournal för dom första 10.000 milen står det att läsa om föjande:
- byte manövercylinder för koppling
- byte vinkelväxel
- oljeläckage, vinkelväxel
- flera hjulinställningar, tuggar fortfarande däck bak trots "gröna siffror" från inställningsutrustningen
- byte bakre krängningshämmare
- byte främre krängningshämmare
- byte styrutslagsbegränsare
- byte lambdasond (förvärmning trasig)
- byte oljekylare
- byte högtalare
- byte 4 st hjullager (varav två på samma hjulposition)
- byte 2 st ABS-givare
- byte 3 st bromspedallägesgivare
- byte passagerarstolsunderrede
- byte bakrutetorkarmotor
- byte värmefolie i backspeglar (v+h)
- byte oljekvalitésensor
- byte växelvajer
- felsökning av oljud i stereon (visade sig vara överhörning av Four-C effektsignalen till stötdämparna)
- glappkontakt i kablage till bakluckan

Är detta normalt för en V70N -04 som gått blott 10.000? ??:-/

/f
Inte bara slitagedelar.
Tog inte med bromsskivor mm som jag bytt eftersom det är just slitdelar.
Tog inte med en del barnsjukdommar som jag fick fixat under garantitiden typ flagnande paneler på dörrinnersidor mm. Ersättningen höll tills garantin tog slut
Ok för spindelleder men nu siter Mekonomens där som verkar hålla bättre. Även bromslangar med riktigt gummi.

Men detta är verkligen inte slitdelar utan riktig skit.
-------------------------------------------------------------
Handbromsbackar rostar loss och borde varit nitade, kan bli bärgning och riktigt dyrt
Knarr i drivaxlar som fick limmas, ej garanti trotts att bilen bara var ett par år gammal.
Spjällhus felkonstruerat, se bra inlägg här på forumet
Dörrlås med hemmagjorda microbrytare av Valeo, billigt (har plockat isär ett och undersökt och så ser inte riktiga microbrytare ut, är elektronik kunnig tekniker)
Bromsslangar som får sprickbildningar efter 5 år är på grund av undermålig kvalitet.???
Stryrutslags begränsningar i gummi???, frugans S60 -02 och de jag kikat på som är senare än -00 har helt annan utformning i kompositmaterial. (omkonstruerat, varför inte åtgärdat under första årens servicar på Bilia???
Gångjärn till tanklock på grund av plast som åldras i förtid och spricker, läs billigt alternativ
Ventil till turbo, hur sliter man ut en sådan?
Motorföste övre, dags att byta nu, -nej jag kör inte rally. (50+ och så när svensson man kan komma)
Programfel i styrmodul bakre med följd att dörrar inte gått att låsa bak samt tankmätare visade 0, slitage?
Lister vid lastbågar som blir kass i lacken och började bubbla sig efter 5 år.
Strålkastartorkare, skit kvalitet, vänster fram varit trasig ett par år nu.

Och nu senast, låsbara hjulbultar som går av.

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]