Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sasha
Hej!
Har problem med min automat låda det slår i växlarna, först trodde jag att det var drivaxlarna eller motorfäste men sen upptäckte jag att det hände när bilen är varm efter 20,30 minuter körningen. Det slår som fan till exempel när man ska sakta från högre fart. Märkte också att det händer bara när jag lägger i D, lägger jag in i 4 så funkar lådan som vanligt. Har en s80 99,2,4 170hk. Vet någon vad är som är problem eller ni bara gissar, dålig olja osv.
av Gandalfi
Har samma problem med min V70 2.4t -01, den smäller iofs inte så mycket som du beskriver. Men ibland mellan trean och fyran så kommer det en "dunk", har även märkt att när jag står still i P och trampar ner bromsen så liksom klickar den i växelspaken och den rör sig någon liten millimeter.

Tar tacksamt emot tips på vad detta kan vara för något, i övrigt går bilen, som rullat 11.000mil, som en klocka. Men det är det här små missljuden i lådan som jag nyligen upptäckt. Kan det vara lådan som är på väg eller kanske är det ett oljebyte på G??
Användarvisningsbild
av Funk
Gandalfi skrev:Har samma problem med min V70 2.4t -01, den smäller iofs inte så mycket som du beskriver. Men ibland mellan trean och fyran så kommer det en "dunk", har även märkt att när jag står still i P och trampar ner bromsen så liksom klickar den i växelspaken och den rör sig någon liten millimeter.

Tar tacksamt emot tips på vad detta kan vara för något, i övrigt går bilen, som rullat 11.000mil, som en klocka. Men det är det här små missljuden i lådan som jag nyligen upptäckt. Kan det vara lådan som är på väg eller kanske är det ett oljebyte på G??
Klicket är solenoiden i spakstället som gör att spaken kan/inte kan röras från P-läget...

/Thomas
av Gandalfi
Funk skrev:
Gandalfi skrev:Har samma problem med min V70 2.4t -01, den smäller iofs inte så mycket som du beskriver. Men ibland mellan trean och fyran så kommer det en "dunk", har även märkt att när jag står still i P och trampar ner bromsen så liksom klickar den i växelspaken och den rör sig någon liten millimeter.

Klicket är solenoiden i spakstället som gör att spaken kan/inte kan röras från P-läget...

/Thomas
Ok, är det som det ska vara eller är den på upphällningen?
av packas
Pröva och byt växelådsoljan .Har fått av en taxiägare tips, när växlingen börjar att kännas ,(Ryker i växeln)så bytte han oljan.
av Sasha
Tror inte att det berör på olja, olja ser fin ut, det händer bara när lådan är varmt och när det växlar från högre
växel, från 5 till 3eller 2. Löser jag i 4 så känns ingenting.
Användarvisningsbild
av wissel
Hejsan, jag har för mig att jag läst i tidigare inlägg för ett antal månader sedan om B4 Locket.....då lär man få dunkar och att lådan kastar in växlarna med oljud........gör en sökning på B4 Lock det bör finnas en mängd tips om detta fenomen :?:
:D
Användarvisningsbild
av camaro69
Börja med ett oljebyte/sköljning. Det är värt varenda krona för att rädda en automatlåda som börjar strula.

Varför har Volvo lagt in oljebyte i automaten på taxi och utryckningsfordon på 6 000 mils intervall? Jag tror inte att det är för det höga nöjets skull.
av ak84
Byte olja på min låda för några veckor sedan bilen hade då gått 22800 mil och aldrig byt olja på, tycker personligen att den växlar mycket mjukare så det var värt dom pengarna. Frågade på verkstan hur ofta man behöver byta olja, enligt han så rekommenderar volvo att man byter med ett intervall på 8000 mil.
NGK tändstift fake/kopior???

Det skulle vara intressant att veta vad NGK-stift[…]

Tejp på pinne... Tryckluft... Smal dammsug[…]

Känner igen ditt problem, jag är ocks&ar[…]

Problem med trafikinformation RTTI

Så här ser det ut över samma omr&a[…]